Bert Brussen (TPO Podcast) ‘Adverteerders schuiven steeds meer op naar niches’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Bert Brussen (TPO podcast).

Wat voegt jullie TPO podcast toe aan jullie bestaande website?
Het is in elk geval en heel nieuw publiek en een wekelijkse publiekstrekker. Ik denk vooral dat de website wat toevoegt aan de podcast: het is een doelgroep die aansluit bij de doelgroep die we met de podcast aanboren.

Jullie maken voor jullie podcast-distributie gebruik van diverse platforms. Welke werkt het best?
Soundcloud. Dat is ook te embedden en werkt het makkelijkst. Maar ik weet eigenlijk niet wat goed werkt, wat ik veel zie is dat mensen de hele aflevering downloaden, als mp3-bestand van onze site. ITunes is altijd erg onduidelijk over statistieken.

Met de TPO website weten jullie een miljoenen publiek te binden. Staan adverteerders en mediabureaus in de rij om op jullie website te adverteren?
Niet perse. Ten eerste zijn we nieuws en adverteerders schuiven juist steeds meer op naar niches en ten tweede zijn we niet echt ‘veilig’ voor adverteerders met onze uitspraken en veelal over politiek.

Voor de financiering van de podcast, maken jullie gebruik van Patreon. Dit crowdfundingplatform wordt door steeds meer podcastmakers ingezet. Is dit hét platform om inkomsten voor podcasts te genereren?
Als je Engelstalige podcasts maakt wel ja. Maar in Nederland is Patreon erg klein. Het is vooral makkelijk en handig voor de mensen die automatisch willen bijdragen. Maar je kunt er ook goed een community op bouwen natuurlijk. Ik ben er eigenlijk ook nog maar net mee aan het experimenteren.

Aan de rechtervleugel van het publieke omroepbestel hebben we WNL en Powned. Wordt de rechtse politiek voldoende in de media vertegenwoordigd?
LOL. Nee. Nog afgezien van het feit dat WNL en Powned publieke omroepen zijn, main stream media, met voor 90% baggeritems en meer van hetzelfde, wordt ‘rechtse’ politiek nooit goed vertegenwoordigd in Nederland. En als wel dan is het weer Elsevier ofzo, een soort keurige burgertruttigheid met veel liefde voor het Koningshuis, mensen die een Saab bezitten en in het Gooi wonen, zoiets. Telegraaf is eigenlijk de enige die goed op ‘rechts’ zit voor een deel, qua nieuws, en Geenstijl uiteraard.

Met het TPO platform maken jullie gebruik van tekst, audio en video. Hoe moet het platform er over 5 jaar uit zien?
Hetzelfde. Idealiter met meer video en meer podcasts en podcasters en meer journalistiek en meer schrijvers. Maar dat is utopie, 5 jaar is niks, over 5 jaar ziet alles er nog uit zoals nu, tenzij iemand heel veel geld komt brengen ofzo. Maar dan nog, in deze hoek van de mediamarkt is het extreem moeilijk goede mensen te vinden en eveneens extreem moeilijk een businessmodel te realiseren.

Kijk voor meer informatie op:
TPO Podcast
OnlineRadioAwards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*