WNL scoort goed met eigen geluid binnen publieke omroep
WNL, de jongste publieke omroep van ons land, doet het goed. Niet alleen op televisie, ook op de radio scoren de programma’s van WNL prima. Tijd voor de volgende grote stap: op internet.
Bert Huisjes is vanaf het prille begin (juli 2011) hoofdredacteur van Wij Nederland, zoals de omroep zichzelf tegenwoordig noemt, of “de omroep voor hardwerkend Nederland”. Huisjes is trots op het succes van nieuwe programma’s als Haagse Lobby en WNL op Zondag, beide gepresenteerd door Rick Nieman. De omroep is ook succesvol op NPO Radio 1 en NPO Radio 2 met radioprogramma’s zoals WNL op Zaterdag, WNL Opiniemakers en ’t Wordt Nu Laat. Maar Goedemorgen Nederland is en blijft het vlaggenschip van WNL, zegt Huisjes: “Voor een kleine omroep als WNL is het belangrijk om een dagelijks televisieprogramma als Goedemorgen Nederland te kunnen maken, waarmee we ons kunnen onderscheiden.” Maaike Timmerman, Roos Moggré, Leonie ter Braak en Vivienne van den Assem zijn de gezichten van Goedemorgen Nederland. “Dankzij deze presentatoren zijn wij in de ochtend een vaste waarde aan het worden bij de publieke omroep. Goedemorgen Nederland heeft een goed humeur en zorgt ervoor dat de kijker prettig wakker wordt.” Het programma wordt dagelijks tussen 7 en 9 uur uitgezonden en heeft gemiddeld 1 miljoen kijkers, veel meer dan ochtend- en ontbijtprogramma’s in het verleden.
Ook Haagse Lobby, waarin politieke dossiers over statiegeld op blikjes, de subsidie op elektrische auto’s en de JSF vanuit de lobbykant werden onderzocht, kreeg hoge kijkcijfers. Het programma verwierf hierdoor al na een paar uitzendingen een plek op prime time in plaats van laat op de avond. “Daar was ik heel blij mee, omdat het programma eigenlijk niet voor een hele grote doelgroep gemaakt wordt. Maar het slaat kennelijk wel aan. WNL vindt het belangrijk dat de publieke omroep programma’s met goede onderzoeksjournalistiek maakt en laat zien hoe het in Den Haag werkt. Daarmee hebben we ons eigen plekje gevonden binnen de publieke omroep. En dat is belangrijk. Als je je niet onderscheidt van BNN-VARA, AVROTROS of andere omroepen wordt het kluitjesvoetbal en ben je al snel overbodig als nieuwe omroep.
“WNL wil typisch publieke-omroepprogramma’s maken. Veel andere omroepen hebben een linkse inslag, die is gebaseerd op een geschiedenis, journalistieke, sociale of drama achtergrond. Zij kijken minder naar economie en politiek, terwijl deze onderwerpen wél bij de publieke omroep horen. Doordat wij daarover programma’s maken worden wij serieuzer genomen. En zijn er meer rechtse programma’s te zien,” zegt Huisjes. Volgens hem heeft de publieke omroep daardoor ook in Den Haag meer draagvlak gekregen. “Op het moment dat de rechtse politiek bij de publieke omroep thema’s ziet die ze aanspreekt denk ik dat ze eerder geneigd zijn om te zeggen dat de publiek omroep een taak heeft in Nederland.”
Na het succes op radio en tv wil WNL nu grote, nieuwe stappen zetten op internet. “Stef Dol, de uitgever van het mediabedrijf Vice Media werkt sinds kort voor WNL. We gaan ons digitaal vernieuwen, waarbij een mobiele website wordt ontwikkeld. Je ziet dat mobile device content steeds belangrijker wordt bij de publieke omroep, zoals content van vloggers. Leuke fragmenten, bijvoorbeeld van Pauw en DWDD, komen steeds meer los digitaal beschikbaar. Ook WNL gaat radio- en televisiefragmenten uit onze programma’s mobiel beschikbaar maken. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld Haagse Lobby, als WNL-merk in alle mediadomeinen uitbouwen.”
Volgens de hoofdredacteur gaat WNL ook haar economische redactie versterken. “We hebben onlangs Hella Hueck en Anna Dijkman van de financiële website Das Kapital aangetrokken als tv-presentatrices.” Hueck komt bij WNL in vaste dienst en zal RTLZ verlaten, zegt Huisjes. “Hella en Anna worden de makers van het economieprogramma Stand van het Land. Beiden hebben grote expertise in het duiden van economie om het toegankelijk te maken voor een groot publiek. Stand van het Land zal vanaf januari 2017 maandelijks op dinsdagavond, op NPO2, worden uitgezonden. In dat programma laten we de echte verhalen achter de economische cijfers zien. Verhalen hoe de economie de gewone mensen raakt, zoals de toekomst van winkelstraten, of de invloed van Chinese investeerders in Nederland.”
Omroep WNL heeft één grote redactie die werkt voor alle programma’s van de omroep. “Onze basis is altijd journalistiek. Bij WNL zal je niet zo snel drama of quizprogramma’s zien,” zegt Huisjes. “De redactie concentreert zich op politiek, economie & werkend Nederland en veiligheid. Dat zijn de drie pijlers van WNL. Doordat we één redactie gebruiken kunnen wij gasten inzetten voor al onze radio- en televisieprogramma’s.”
Bij WNL schuiven vaak vaste gasten aan zoals Marianne Zwagerman, Mark Koster en Jan Dijkgraaf. Huisjes zegt niet bang te zijn voor kritiek dat hierdoor bij WNL regelmatig dezelfde gasten aanschuiven, kritiek die De Wereld Draait Door regelmatig krijgt. “De kritiek op DWDD vind ik niet terecht. De kijkcijfers wijzen er niet op dat het de kijkers verveelt. Die ‘familie’ van DWDD fungeert namelijk als een soort panel. Ik vind het knap hoe DWDD deze groep heeft gecreëerd. Bij WNL proberen wij ook zo’n groep te creëren. Mensen die ons geluid en onze kleur vertolken.”
Fotografie: Cindy Baar
Geef als eerste een reactie