Netflix blijft ook in Nederland hard groeien. Bijna een vijfde van alle Nederlandse huishoudens (19%) had aan het einde van het eerste kwartaal van 2016 een abonnement op Netflix. Dat is fors meer dan de 15 procent geabonneerde huishoudens in het eerste kwartaal van 2015, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.
Omgerekend komt het aantal abonnees einde eerste kwartaal van 2016 uit op bijna 1,47 miljoen huishoudens. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Het abonneebestand kwam eind vierde kwartaal van 2015 uit op 1,3 miljoen (20 procent van de huishoudens), tegen 863.000 eind 2014. Bijna een vijfde van alle Nederlandse huishoudens (19%) had aan het einde van het eerste kwartaal van 2016 een abonnement op Netflix. Dat is fors meer dan de 15 procent geabonneerde huishoudens in het eerste kwartaal van 2015, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.
Omgerekend komt het aantal abonnees einde eerste kwartaal van 2016 uit op bijna 1,47 miljoen huishoudens. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Het abonneebestand kwam eind vierde kwartaal van 2015 uit op 1,3 miljoen (20 procent van de huishoudens), tegen 863.000 eind 2014.
Mondiaal kwam Netflix einde eerste kwartaal uit op 81,5 miljoen abonnees, waarvan 34,5 miljoen buiten de VS. Dat is 4,5 miljoen meer dan een kwartaal eerder en 13,6 miljoen meer dan in het eerste kwartaal van 2015. De streaming-video-aanbieder is inmiddels actief in zo’n 190 landen, door in januari in circa 130 landen zijn diensten te lanceren. Over beoogde uitbreiding naar China kan Netflix op dit moment overigens niets zeggen.Netflix heeft in Nederland een zeer hoge conversieratio. Een groot deel van de huishoudens die een eerste gratis maand Netflix op proef uitproberen, blijft daarna abonnee. Maar liefst 84 procent van de Netflix-abonnees betaalt momenteel de volledige prijs. In het eerste kwartaal had volgens cijfers van het Consumer Panel van Telecompaper verder 16 procent van alle Netflix-abonnees een gratis abonnement.
In Nederland bieden onder meer KPN en XS4ALL hun tv-klanten de mogelijkheid om via hun digitale tv-aanbod ook Netflix te gebruiken. Steeds meer operators zien een dergelijke vorm van samenwerking met sVoD-diensten als een manier om het verlies aan tv-klanten tegen te gaan. Het samenwerken met Netflix levert aanbieders van betaal-tv weinig extra omzet op, maar wel een hogere klanttevredenheid, aldus marktonderzoeksbureau IHS in zijn rapport ‘Netflix on Pay TV: A Marriage of Convenience’
Als het over afzonderlijke gebruikers gaat, moet het aantal abonnees vermenigvuldigd worden met een factor 2 tot 2,2. Netflix biedt drie abonnementsvormen, met 1, 2 of 4 accounts. Netflix verhoogde in augustus Europa-wijd voor nieuwe gebruikers de prijs van het Standaard-abonnement (2 accounts) met 1 euro. Het Basis-abonnement (1 account, 7,99 euro) en het Premium-abonnement (4 accounts, 11,99 euro) bleven gelijk.
Geef als eerste een reactie