Hoewel lineaire tv het nog altijd goed doet, zijn streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, HBO Max, Prime Video, Viaplay en Videoland al jaren in opmars. Maar wie kijkt er eigenlijk naar? Wat wordt er dan gekeken en hoe waarderen die kijkers de content? Dat wordt nu voor het eerst duidelijk dankzij de nieuwe dienst Bindinc. VOD Insights.
Bindinc. VOD Insights doet wat de naam zegt: inzicht bieden in de houding en het gedrag van kijkers naar streamingdiensten. Branco Scherer, Manager New Business bij mediabedrijf Bindinc. en verantwoordelijk voor de nieuwe dienst: ‘We begeven ons hiermee op een nieuw terrein. Voor het eerst ontstaat er inzicht in wat de Nederlandse gebruikers van de streamingdiensten echt doen. Wat ze kijken, wat ze goed vinden of wat ze juist niet goed vinden. Bindinc. brengt het hele streaminglandschap in beeld.’
Analyse videocontent
‘Hoe we dat doen? Allereerst analyseren wij het hele aanbod van de streamingdiensten. We bekijken onder meer hoe de catalogi zijn opgebouwd en we verzamelen alle mogelijkeandere data. Welke titels komen erbij, welke verdwijnen?’
Analyse interesses kijkers
‘Daarnaast analyseren wij ook het gedrag van de kijkers. Waar zoeken ze naar op onze eigen platformen, zoals TVgids.nl en Guidinc.nl. Welke zoekwoorden voeren ze in, hoe zien hun klikpaden eruit. Met onze platformen bereiken wij gecombineerd zeven miljoen unieke kijkers, allemaal Nederlandse videoconsumenten. Dat zijn er veel en uit al die data ontstaat dan ook een beeld van hun interesses. Maar dat kun je nog niet representatief noemen, dat vereist apart onderzoek.’
Bindinc. en Motivaction
Voor dat onderzoek werkt Bindinc. samen met de experts van Motivaction. Branco: ‘We voeren maandelijks representatief panelonderzoek uit onder 4.000 Nederlanders tussen de 16 en 80 jaar. Deze steekgroep wordt samengesteld uit het Stempuntpanel van Motivaction, dat in totaal bestaat uit 65.000 mensen.’
‘De leden van het panel stellen wij dagelijks relevante vragenover de afgelopen drie dagen. Natuurlijk vragen we wat ze gekeken hebben, maar ook of ze dat alleen deden of in gezelschap. En of ze een serie hebben gebinged en hoe ze de content waarderen. Daarbij vragen we ook, en dat is bijzonder waardevol voor streamingsdiensten, of ze content aanbevelen aan anderen, de Net Promoter Score (NPS). De uitkomsten van dit door Motivaction uitgevoerde onderzoek zijn representatief voor heel VOD-kijkend Nederland.’
Doelgroepanalyse
‘We lanceren Bindinc. VOD Insights deze maand, maar met het maandelijks panelonderzoek zijn we al in september vorig jaar gestart. Zo hadden we de tijd om te experimenteren, de data op te bouwen en dashboards te ontwerpen. De resultaten van ons onderzoek kun je in drie categorieën indelen.’
‘Ten eerste geven de resultaten inzicht in de streamingmarkt, de kijkaandelen, de opbouw van de catalogi en wat een succes is en wat niet.’
‘Ten tweede doen we een contentanalyse. Wat is het meest bekeken, hoe waarderen consumenten de content, wat bingen ze en wat raden ze anderen aan. Daarbij kijken we over de hele markt, we brengen het hele landschap in kaart.’
‘Tenslotte bieden we een doelgroepanalyse. We kunnen per film of serie aantonen hoe de kijkersgroep eruitziet op basis van verschillende kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, opleiding, gezinssamenstelling en regio. We kunnen daar ook op selecteren trouwens, zoals bijvoorbeeld: wat kijken hoogopgeleide jonge mannen uit de Randstad? Interessant om te weten voor onze partners.’
Streaminglandschap in beeld
‘We starten Bindinc. VOD Insights deze maand met drie ‘launching partners’, maar de inzichten zijn voor veel meer partijen interessant. Allereerst is het interessant voor de streamingdiensten zelf natuurlijk, die hun eigen publiek goed kennen, maar die hiermee een kijkje bij de buren krijgen. De strategische marktinformatie. Wij brengen het hele streaminglandschap in beeld, niet alleen hun eigen gebied.’
‘Daarnaast is de dienst ook interessant voor producenten van videocontent, die beter inzicht krijgen in hoe hun series, films en programma’s het doen. Dat is informatie die ze vaak niet krijgen van de streamingdiensten zelf. De producenten krijgen ook aanvullende inzichten over andere programma’s, genres en doelgroepen, die ze weer kunnen gebruiken voor het ontwikkelen en pitchen van hun eigen formats.’
‘Onze inzichten zijn vervolgens ook interessant voor mediabureaus en adverteerders. Die willen graag weten wat consumenten doen, wat ze kijken en waar ze het kijken. Al helemaal als ze bijvoorbeeld commercials inkopen bij streamingdiensten die ook abonnementen met reclames aanbieden. Die abonnementen gaan we in de toekomstmisschien wel veel meer zien, ook in Nederland.’
‘Vervolgens heb je nog de tv-zenders, zowel de publieke als de commerciële omroepen, die hiermee een beeld krijgen van wat hun doelgroepen bij de streamingdiensten kijken. Dat kan erg inspirerend werken. En dan is er nog de Nederlandse overheid, omdat het relevant is om te weten wat het percentage Nederlandse content is waarin streamingdiensten investeren.’
Streamingplatforms
Bindinc. VOD Insights maakt maandelijks ook een aantal toplijstjes bekend, die op diverse plekken gepubliceerd worden. Zie bijvoorbeeld ook de lijstjes die onderaan dit artikel staan. ‘Deze hitlijsten trekken de aandacht en iedereen vindt ze leuk,’ zegt Scherer. ‘Maar wij hebben dus veel meer. Deze lijsten kunnen wij ook op de matrix leggen van leeftijd, geslacht en al die andere kenmerken, zodat je ziet welke content bij welke groepen scoort. Disney+ heeft bijvoorbeeld veel content die al ouder is, zoals kinderfilms, maar die blijven heel lang populair. HBO Max heeft juist weer meer nieuwe content die het heel goed doet. Je krijgt met de inzichten dus ook echt een helder beeld van hoe de verschillende platforms zich van elkaar onderscheiden.’
Mediabedrijf Bindinc. is gevestigd in Hilversum en al meer dan 25 jaar expert op het gebied van televisiegidsen, gidsdata en kijkersdata. Met TVgids.nl, Guidinc.nl en de Gouden Televizier-Ring verkiezing bereikt Bindinc. zeven miljoen unieke kijkers. De nieuwe dienst Bindinc. VOD Insights geeft voor het eerst inzicht in het streamingkijkgedrag van Nederland. Voor meer informatie zie vodinsights.nl
Toplijsten Iedere maand publiceert Bindinc. VOD Insights diverse hitlijsten. Zo ontstaat er zicht op welke videocontent goed scoort op de streamingdiensten. Volg Bindinc. op LinkedIn om de nieuwste toplijsten te volgen. Top 3 – Meest bekeken in maart 1. Formule 1, Saoedi-Arabië – Viaplay 2. You – Netflix 3. The Last of Us – HBO Max Top 3 – Meest aangeraden (NPS) in maart 1. The Glory – Netflix 2. Gilmore Girls – Netflix 3. De Verhulstjes – Videoland Top 3 – Hoogst gewaardeerd in maart 1. Gilmore Girls – Netflix 2. The Glory – Netflix 3. Fauda – Netflix |
Geef als eerste een reactie