BingeAwards 2024: Nederlandse producties scoren goed in binnen- en buitenland

Nederlandse content doet het uitstekend en streamingdiensten en lineaire tv-kanalen vullen elkaar in bereik eerder aan dan dat ze elkaar in de weg zitten. Dat bleek uit de bijdragen van een aantal prominente gasten tijdens de uitreiking van de Binge Awards voor de populairste programma’s op streamingplatforms.

Het was alweer de vijfde editie van de Binge Awards, georganiseerd door Bindinc. en BM (Broadcast Magazine), bij Beeld & Geluid. Awardshow-presentator Renze Klamer ging met een aantal deskundige gasten in op uiteenlopende aspecten van zowel streamingdiensten als lineaire televisie. Om te beginnen sprak hij met Sandra Hilster (Mediadirecteur KRO-NCRV) en Mezen Dannawi (Manager NPO Start/Plus). Hilster gaf aan dat het voor een publieke omroep nog niet zo eenvoudig is om kijkers van video on demand te bedienen. Ze moeten een ‘reason to watch’ hebben en het is toch iets anders dan lineaire televisie. Om dan vanuit de specifieke identiteit van KRO-NCRV aantrekkelijke content te maken en iets extra’s te bieden is ‘een zoektocht’, zei ze. Niettemin vindt ze het belangrijk dat te doen en ook ‘streaming first’ aanbod te brengen, omdat het bijvoorbeeld een manier is om een jongere doelgroep te bereiken.

Dannawi sloot zich daarbij aan, want het is volgens hem belangrijk om als publieke omroep op dit soort platforms aanwezig te zijn. Maar hoe blijf je als Nederlandse aanbieder overeind in de concurrentie met grote internationale aanbieders die veel meer geld te besteden hebben? Dannawibenadrukte dat de publieke omroep het moet hebben van exclusieve content in een publieke context. ‘We moeten het verhaal van Nederland blijven vertellen.’ Nederlandse contentdie betrouwbaar is en geen desinformatie. Hij wees er ook op dat populaire titels zoals Boer Zoekt Vrouw publiek kunnen trekken naar bijvoorbeeld documentaires. Ook algoritmes die het publiek wijzen op mogelijk interessante andere content kunnen helpen in de concurrentiestrijd. ‘Dat laat de pluriformiteit van ons publieke bestel goed uit de verf komen.’

Aanvullend op elkaar
Branco Scherer, Manager New Business bij mediabedrijf Bindinc. en verantwoordelijk voor Bindinc. VOD Insights,ziet dat streaming diensten en lineaire tv elkaar niet kannibaliseren. Ze vullen elkaars bereik juist aan, want ze trekken verschillende doelgroepen: elk platform heeft z’n eigen kijkers. Hij signaleerde verder de opkomst van realitycontent op streamindiensten als belangrijke trend van de laatste tijd. Het publiek heeft voor reality programma’s steeds meer aandacht en waardering, volgens de metingen vanBindinc. VOD Insights. Scherer onderschreef dat Nederlandse producties een belangrijke rol spelen op de eigen markt.‘Nederlandse content doet het goed en dat is veelzeggend.’ En in het groeiende aanbod van kanalen met uiteenlopende verdienmodellen is AVOD, Advertising Video On Demand(waarbij je gratis toegang hebt tot content, maar ook reclame te zien krijgt die je niet kunt vermijden), een trend, aldus Scherer.

Denk internationaal
Georgette Schlick, CEO Northern Europe bij Fremantle, ging vervolgens in op kanalen met ander verdienmodel: FAST channels, Free Ad-Supported Television, met een programmering die meer op lineaire tv-zenders lijkt (met bijvoorbeeld sport en nieuws) en op gezette tijden reclames.
Het aantal FAST channels groeit, met name in de VS, al zei Schlick in die markt wel een sanering te verwachten. De teruglopende reclame-inkomsten in televisieland zetten volgens haar de budgetten onder druk. Al met al is het volgens haar voor producenten tijd om zichzelf opnieuw uit te vindenen de kosten te drukken. Bijvoorbeeld door efficiënter te werken, dus met inzet van minder mensen en middelen, zonder verlies van kwaliteit. Ook zij onderstreepte dat Nederlandse content het goed doet, en niet alleen in eigen land. Ze wees op programma’s zoals De Verraders en de dramaserie Máxima, die naar tientallen andere landen zijn verkocht. Dat bracht haar op een advies aan alle betrokken partijen: denk bij de ontwikkeling van nieuwe content vanaf het begin aan de mogelijkheden op de internationale markt.

Brede aantrekkingskracht
Die overwegingen speelden geen rol bij de productie van de op Videoland succesvolle serie Máxima, vertelde Ellen van den Berghe (CMO RTL Nederland). Bij een lunch kwam het plan voor de serie kort ter sprake, en. Binnen een week was besloten het programma te laten maken. RTL Nederland voorzag wel enig succes in bijvoorbeeld Duitsland en Zuid-Amerika, maar inmiddels is de serie aan zeker 30 landen verkocht. De eerste aflevering trok op Videoland 2 miljoen kijkers, en inmiddels is een tweede seizoen aangekondigd. Videoland is in Nederland de nummer twee streamingdienst en moet alleen Netflix voor zich laten. Een prestatie, maar Van den Berghe wil het platform naar de eerste plek brengen. Daarvoor zoekt ze een breed, Nederlands aanbod van ‘edgy’ content en (drama)series die een groot publiek trekken. In de doelgroep van 20 tot 40 jaar is Videoland al sterk, maar ze wil ook een ouder publiek aanspreken. Op Nederlands drama komt daarom meer focus te liggen, want, zoals ook de andere zeiden, Nederlandse content is populair

De winnaars van de Binge Awards 2024:
Populairste Internationale Serie: Fool Me Once (Netflix)

Populairste Nederlandse Documentaire: Het Verhaal van Nederland – Oranje Nassau (NPO Start)

Populairste Nederlandse Reality: B&B Vol Liefde (Videoland)

Populairste Nederlandse Serie: Ferry: De Serie (Netflix)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*