Online crowdsource-initiatief brengt gevaarlijke verkeerssituaties voor visueel beperkten in beeld.
Een lantaarnpaal die midden op een looproute is neergezet, een oversteekplaats zonder zebrapad of verkeerslichten bij een OV-halte, een geleidelijn op het trottoir die zomaar opeens stopt: voor mensen met een visuele beperking zijn zulke obstakels op straat helaas vaak doodgewoon. Het online media-platform No Limits Network van KRO-NCRV (voor mensen die beperkt worden, maar zich niet beperkt voelen) heeft daarom in samenwerking met de Oogvereniging het crowdsource-initiatief BlindMaps in het leven geroepen. Via een speciale Google Map kunnen plekken in Nederland worden aangegeven die voor mensen met een visuele beperking slecht toegankelijk zijn. No Limits Network zal in de komende maanden regelmatig zulke plekken die zijn aangebracht op deze zgn. BlindMaps bezoeken voor online reportages op het NLN-Facebook en Youtube-kanaal.
Het aanmelden van slecht toegankelijke plekken kan rechtstreeks via deze onlineBlindMaps, via social media met gebruik van #BlindMaps of via mail nln@kro-ncrv.nl met foto en onder vermelding van de exacte locatie. Het kan gaan om allerlei gevaarlijke of onoverzichtelijke situaties op straat, van oversteekplaatsen en looproutes tot OV-haltes.
Aanleiding voor dit crowdsource-initiatief is de reportage die de bijna-blinde No Limits Network-reporter Annemarie uit Rotterdam maakte. Zij was het zo zat dat zij elke dag met gevaar voor eigen leven de RET-halte Stadhuis in het centrum van de stad moest bereiken, dat zij haar ervaringen heeft gefilmd. Burgemeester Aboutaleb heeft naar aanleiding van haar reportage voor No Limits Network beloofd om deze halte veiliger te maken.
No Limits Network is het online crossmediaal platform van KRO-NCRV waarop een netwerk van makers die beperkt worden, maar zich niet beperkt voelen, begeleid door professionals, media maken en daarmee hun kant van het verhaal belichten. Naast de blinde Annemarie werken hieraan 11 andere jongeren met een beperking mee. Zij maken online content op Facebook en Youtube en een wekelijkse radio-uitzending.
Geef als eerste een reactie