Enzo Knol, Kwebbelkop, Nikki de Jager, Gio en Dylan Haegens zijn voor tieners de nieuwe idolen en vaak bekender dan menige televisiepresentator. Niet vreemd dat veel kids tegenwoordig Youtube-ster willen worden. Met een goedkope smartphone of een oude go-pro camera kunnen ze -zonder enige auditie- hun geluk of talent beproeven. Toch heb ik slecht nieuws: Omar Kbiri, organisator van de Veed-awards, gaf onlangs aan dat slechts dertig YouTubers kunnen leven van hun filmpjes.
Er bestaan diverse inkomstencalculaties, maar de vuistregels is dat je met je Youtube-video’s ongeveer een euro per 1.000 views kan verdienen.
Uiteraard is hier nog geen rekening gehouden met lucratieve branded content deals met adverteerders, merchandising en nevenprojecten waar onder andere Monica Geuze en Enzo Knol (Knolpower!) het vooral van moeten hebben. Al zit daar wel vaak weer Multi-channel network (MCN) of managementbureau tussen die een flinke hap uit deze inkomsten nemen.
Bovenstaande is wellicht een flinke domper voor tieners die hun hart meer bij het vloggen dan hun huiswerk hebben liggen, maar niet getreurd; ook de generaties hiervoor hadden vroeger hun dromen om rockster, filmster, literair schrijver, radio-dj of quizmaster te worden. Gelukkig gaat passie niet altijd om geld verdienen. Durf dus te dromen en met een beetje succesvolle vlog haal je al meer inkomsten binnen dan een krantenwijk. Dat scheelt weer vroeg opstaan..
Geef als eerste een reactie