Vorige week werd bekend dat nu ook de nieuwsflitsen van NOS op 3 zullen verdwijnen van NPO3. De kortere versie van het nieuwsprogramma bedoeld voor jongeren waren te zien tussen de NPO3 tvprogramma’s door. Het nieuwsprogramma gaat wel door via het internet, net als dat met andere NPO3 programma’s is gebeurd zoals Jan Rijdt Rond en al eerder 4JIM. NPO3 maakt deze overstap vaker met programma’s waarvan de kijkcijfers achterblijven, en vaak met het argument dat jongeren meer te vinden zijn op het internet dan op televisie, want online en via social media hebben de programma’s meer volgers.
Precies een jaar geleden prees NPO3 cross-media real life soap 4JIM nog om de hoge social media resultaten (15.000 Facebook-likes) terwijl de kijkcijfers van 4JIM tegenvielen. Dus als je jongeren wilt bereiken voor wie de NPO3-programma’s worden gemaakt, kan je een tv-programma beter online zetten, is de redenering. NPO3 wil hun jongere kijkers bedienen en bereiken door hun programma’s online te zetten.
Opvallend is dat bij SBS en RTL een tegengestelde richting wordt gevolgd. Daar probeert men jongere kijkers naar de lineaire televisie te trekken door jonge YouTubesterren en online programma’s naar televisie te halen en zowel op televisie als online uit te zenden. Veronica startte in 2015 het online S1.tv format Roadtrip Vietnam van YouTube sterren Veras, Raaf, Thijs en George ook op televisie uit te zenden. Net5 gaf in het voorjaar 2016 zendtijd aan het Linda.tv programma De mobiel van gepresenteerd door Antionette Scheulderman. RTL5 is in mei 2016 gestart met het multi-screen programma Katwalk, waarin vloggers Valerie Dekker en Lizzy van der Ligt bekende gasten ontvangen uit de wereld van fashion en beauty. RTL4 heeft vlogger Anna Nooshin binnengehaald als fashion & lifestyle expert in het showprogramma RTL-Boulevard. En RTL7 zendt vanaf februari 2016 wekelijks zondags het motorprogramma MotoMe uit, gepresenteerd door Joost Overzee en Bart Verhoeven, dat zowel online als lineair wordt uitgezonden.
Deze insteek is een positieve. In plaats van slecht lopende tv-programma’s te verplaatsen naar het internet waar meer volgers zijn, worden succesvolle online programma’s naar TV gehaald om ze daar ook een kans te geven en zo meer jongeren naar het lineaire gebeuren (terug) te halen. Uit de reacties op te maken, komt voor de jonge online sterren zoals Anne Nooshin in elk geval een droom uit, want als je op televisie komt dan tel je pas echt mee.
Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy
Geef als eerste een reactie