Het Amerikaanse fenomeen ‘Cord Cutting’ is in Nederland nog onbekend. Aan de dalende kijktijd is te zien dat we in Nederland nu nog vooral te maken hebben met ‘Cord Sleepers’.
Cord Cutting in de VS
Deze week werd bekend dat Netflix het populairste tv-platform van Amerika is geworden. Naast de directe concurrenten zoals Amazon Prime, Hulu en Youtube, is Netfllix tegenwoordig zelfs populairder dan het traditionele kabelabonnement. Dat Netflix in de Vereniging Staten zelfs de kabelaar heeft ingehaald is overigens niet geheel verrassend. Het fenomeen ‘cord cutting’, waarbij consumenten hun tv-abonnement opzeggen, is in de VS namelijk al langer gaande. Alleen al in het laatste kwartaal van 2017 zegden ruim een half miljoen Amerikaanse huishoudens hun abonnement op.
Nederland
Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat het aantal cord cutters in Nederland nu nog beperkt is. Uit de meest recente cijfers bleek dat het aantal Nederlandse huishoudens dat geen traditioneel televisie-abonnement bij de kabelexploitant heeft naar 5% is gestegen. Als we de snelle daling van lineaire kijktijd onder de loep nemen dan moeten KPN, T-Mobile en Ziggo zich pas echt zorgen gaan maken. Wanneer we bijvoorbeeld mei 2018 vergelijken met mei 2017 zien we dat de totale kijktijd zelfs gedaald is met 15%.
Cord Sleepers
Door zeer scherpe internet+tv combinatie-abonnementen is het aantal Nederlandse cord cutters nog zeer beperkt. Er is immers door combikortingen slechts een zeer beperkt prijsvoordeel voor de consument te behalen. We hebben in Nederland daarom vooral te maken met ‘Cord Sleepers’, oftewel mensen die (onbewust) niet of nauwelijks meer naar lineaire tv kijken, maar daar nog wel voor betalen.
Onbewustzijn
Dit ‘onbewustzijn’ wordt gecreëerd doordat de consument nog steeds online-tv kijkt via reguliere schermen zoals de laptop, smartphone, tablet of connected tv. Hierdoor hebben zij minder snel door dat ze bijna geen lineaire tv kijken. De omroepwereld zou een stuk minder zorgen hebben als de consumenten gewoonweg hun ‘journey’ digitaal continueren maar dat is niet altijd het geval. Ondanks dat er steeds meer digitale omroepplatformen beschikbaar komen is het niet zo dat deze ‘cord sleepers’ allemaal NOS, NPO Start, NLZIET of Videoland kijken. Bij de transitie van lineair naar digitaal vallen veel kijkers ‘ten prooi’ aan internationale videoplatformen, nieuwssites en gaming. Er is immers veel meer keuze. Al eerder bleek uit onderzoek dat social media en gaming komende jaren de snelst groeiende tijdbesteders zijn.
Daling van kijktijd
De daling van kijktijd geeft een duidelijker beeld van verandering in tv-consumptie dan de daling in tv-abonnementen. Veel kids kijken immers al lang geen lineaire tv meer terwijl ze deze wel vaak tot hun beschikking hebben. In 2020 zal Ziggo haar netwerk ook beschikbaar moeten stellen aan concurrenten. Daarmee zal de monopoliepositie van KPN en Ziggo (met een marktaandeel van bijna 75%) verminderen door concurrentie van scherpe ‘internet-only’-aanbieders. Zeker wanneer de internet-abonnementen zonder tv-pakket echt een prijsvoordeel gaan opleveren, zullen de Cord Sleepers ontwaken en in grote getale hun huidige tv-abonnement de deur uit doen. Het is nu aan de tv-partijen en kabelaars (telecombedrijven) om tijdig hun (business)model op aan te passen.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Geef als eerste een reactie