En ineens lees je zo her en der dingen als ‘Meesterzet De Mol’ en ‘Talpa slaat toe’. Pardon? Is er iets ergs gebeurd? John de Mol heeft Gerard Ekdom ingelijfd. Net zoals zijn Talpa een tijdje terug ene Giel Beelen redde van de vergetelheid. Zijn dat nou spectaculaire aankopen? Nee. Dit is zaken doen van het meest risicoloze soort. Aan die Ekdom kan je je geen buil vallen. En van Beelen dacht Talpa hetzelfde, maar ik kan me voorstellen dat ze over hem tegenwoordig iets genuanceerder denken. Baas John was niet erg blij met Gieltjes puberale gedoe met Tim Knol. Maar dit terzijde.
De Mol koopt alleen bewezen publiektrekkers. Hij belt ze ’t liefst op een beetje dood moment in hun loopbaan. Bij dj’s zit je dan rond hun veertigste. Twintig jaar plaatjes gedraaid. Wat nu? Het is altijd komisch om te horen hoe moeilijk de door Talpa vers aangeschafte krachten over geld praten. Ze haasten zich altijd te zeggen dat het daar dus allemaal niets mee te maken had.
Gerard Ekdom deed in dit geval een zogeheten Jack Spijkermannetje: ‘Ik krijg meer vrijheid en ik kan meer als ondernemer gaan optreden’. Dat zei ouwe Jack ook toen hij aanschoof bij de mislukte zender TIen. Gerard wil meer cd’s uitdelen in zijn programma’s. En hij doet iets met wijn. Binnenkort gaat ie misschien wel kaasjes bij die wijn verkopen. Met radio heeft het allemaal geen bal te maken, maar dat dondert niet.
Je ziet het bij Beelen en het valt later dit jaar te vrezen bij Ekdom: Wat bij de NPO zo goed lukte werkt niet meer in een commerciële omgeving. Want ineens een heel ander ritme met reclameblokken. Want ineens verplicht risicoloze muziek laten horen. Want ineens heel ander bazen met heel andere doelstellingen. Jack Spijkerman weet er alles van.
En de NPO? Heeft Radio 2 te maken met een dramatische aderlating? Welnee. De NPO zou er goed aan doen zich wat meer bewust te zijn van haar eigen kwaliteit. En dus zou de NPO eens dingen moeten gaan doen waar een commercieel bedrijf doodsbang voor is. Een beetje risico nemen. Eens wat geks uitproberen. Misschien zouden ze bij 3FM eens out of the box moeten gaan denken. En dus álles loslaten waarmee ze ooit scoorden. DE NPO is in veel gevallen hofleverancier geweest voor succesvolle types bij de commerciële zenders. Waarom? Omdat er risico’s werden genomen met ontluikend talent. En natuurlijk, dat gaat wel eens fout. Nou en? Er hoeven geen kaasjes of wijntjes verkocht te worden. Er moet oorspronkelijke radio gemaakt worden. En misschien moeten we de NPO dus wel feliciteren met het vertrek van oude succesnummers. Dat geeft tenminste lucht voor wat durf en creativiteit.
Blogger Jan Emous is voormalig redacteur en dj bij o.a. KRO, RTV Noord Holland, Omroep Max en Gooi & Eemlander.
Geef als eerste een reactie