Als ik op ’t kerkplein van Balkbrug, Overijssel tegen een willekeurige voorbijganger zeg: ‘Hilversum’, dan krijg ik als antwoord: ‘tv, radio en dat soort dingen toch?’. Op zoveel overweldigende eenduidigheid zal menige gemeente jaloers zijn. Ik denk dat een mediatype als de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes dat heel goed beseft.
Ik denk dat Pieter per ongeluk even de andere kant op keek toen zijn wethouder Wimar Jaeger van Toeters, Lampionnen en Neringdoenden vond dat ie geestig uit de hoek moest komen. Als een soort van hofnar. Wimar De Clown lanceerde blijmoedig iets communicatiefs Engelstaligs en dat was dan een merk en Hilversummers waren voortaan live in Hliversum. Echt waar. Hliversum.
Clowns zijn er om ons aan het lachen te maken. Dat is in dit geval bij mij gelukt. Nog veel harder hebben de jongens en meiden van dat communicatiebureau geschaterd, toen ze na een avond stevig doorzakken voor de gemeente Hilversum We Live Here bedachten. “Dat kunnen we niet maken”, heeft er nog een de volgende ochtend gezegd. “Dat kunnen we wél”, riep een ander, “we hangen weer zo’n verhaal op over dat Hilversum een Merk is en daardoor aantrekkelijk en verder zeggen we gewoon dat ’t allemaal onderzocht is”.
En Wimar de Clown vond het inderdaad práchtig. Vooral ook omdat ‘t in het Engels was. Eindelijk konden Hilversummers het gevoel hebben dat ze ergens bij hoorden. Bedrijven die zich vroeger geen raad wisten konden voortaan trots zeggen dat ze live uit Hlivremus kwamen. Of zoiets.
Een hulpje van Wimar kreeg over’t Limverhus-merkproject allerlei vervelend gezeur over zich heen. Ze was daar erg verbaasd over, maar zei wel erg blij te zijn dat de mensen het er over hádden. Zo klinkt pure wanhoop.
Intussen had Wimar geproefd van internationaal succes. In het Engels. Dus hij pakte dóór. En riep dat Netfix ook maar ‘ns Nederlandse dingen moest gaan maken. Zo. Die zat. En er zwaaide wat als Hlivresum potverdorie zo oneerlijk zou moeten opboksen tegen al die grote jongens. Dat zei hij echt. Potverdorie.
Wimar heeft dus iets op de kaart gezet. Wat, dat weet niemand, want Hilversum kent iedereen al. En wat Netflix betreft, dat bedrijf moet lekker zelf weten wat ’t doet of laat. Daar dient geen enkele overheid zich tegenaan te bemoeien. Behalve Wimar, vindt Wimar. Wimar De Clown. Die maakt van heel Hilversum een ratjetoe. Potverdorie.
Blogger Jan Emous is voormalig redacteur en dj bij oa KRO, RTV Noord Holland, Omroep Max en Gooi & Eemlander.
Geef als eerste een reactie