Blog Jan Slagter: ‘Applaus voor jezelf’

Het lijkt op het eerste gezicht een variant op die oude reclamespot “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”: de publieke omroep die zichzelf in een persbericht een pluim geeft. In een terugblik op het afgelopen jaar zegt de NPO namelijk dat het “een buitengewoon goed jaar is geweest voor de publieke omroep, zowel qua waardering als qua publieke waarden als qua bereik.”

Toch is er niks mis mee om te laten zien dat je het goed doet als tegengeluid voor de telkens weer opklinkende kritiek van de omgeving en de regering die de geldkraan steeds verder dichtdraait. En het is niet de NPO zelf die de rapportcijfers uitdeelt, het zijn de – daarnaar gevraagde – kijkers die de publieke waarde van de door de omroepen gemaakte tv-programma’s waarderen met een 8,2 en de kwaliteit van die programma’s zelfs met een 8,7. De radiozenders scoren vergelijkbare cijfers. Met publieke waarde wordt bedoeld dat ze onafhankelijk zijn, betrouwbaar, pluriform, divers, met impact, geëngageerd, authentiek en eigenzinnig. En dat alsmaar vergrijzende publiek dan als gevolg van niet langer geboeide jongeren? Daarnaar is interessant onderzoek gedaan door communicatiebureau Counter Content. Dat laat zien dat ook jongeren zich grote zorgen maken over nepnieuws. Qua betrouwbaarheid vinden ze traditionele media als tv, radio en krant veel beter dan social media. Het ‘NOS Journaal’ en Annechien Steenhuizen zijn nota bene de betrouwbaarste brengers van nieuws! Is er toch nog hoop…

Bron: Max Magazine

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*