Vorige week donderdag hebben we taart gegeten bij MAX. Daar was een dubbele reden voor. De dag ervoor had ik tot mijn enorme verrassing uit handen van mijn grote inspirator Joop van den Ende de Media Oeuvre Award 2019 ontvangen, een initiatief van vakmediaplatform Spreekbuis.nl.
Diezelfde avond kwam er een soort extra bekroning. Het was de eerste uitzending van de talkshow ‘Op1’ onder leiding van het vers samengestelde MAX-presentatieduo Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel. Vorige week schreef ik op deze plek al over het spannende experiment met dagelijks roulerende duo’s. Het debuut van Charles en Carrie pakte ontzettend goed uit, het werd een topuitzending. Het was alsof Charles en Carrie al jarenlang samenwerkten, er was een goede chemie tussen de twee. Helemaal MAX, mede dankzij Sigrid Muusse die namens ons deel uitmaakt van de programmaredactie. De slogan ‘Dezelfde talkshow, elke dag anders’ werd helemaal waargemaakt. Tijdens de uitzending las ik op Twitter al enthousiaste reacties van kijkers en de kijkcijfers die de volgende ochtend bekend werden, stemden tot volle tevredenheid. Wederom fors meer kijkers dan het gelijktijdige ‘Jinek’ op RTL 4. Van een ‘talkshowoorlog’ is wat mij betreft geen sprake, al kan ik genieten van strategische zetjes, zoals het vervroegen van het aanvangstijdstip en het in de eerste week laten vervallen van het STER-reclameblok om zapgedrag te ontmoedigen. De kijker spint garen bij deze concurrentiestrijd waarbij tv-kwaliteit als wapen wordt ingezet. Natuurlijk, de formule moet zich ook op de langere termijn nog bewijzen. Maar daar heb ik alle vertrouwen in!
Geef als eerste een reactie