De luistercijfers voor NPO 3FM zijn in een soort van vrije val terecht gekomen: bij de laatst gepubliceerde cijfers 4,8%, waarmee de luisterdichtheid zo ongeveer gehalveerd is over de afgelopen jaren. Cijfers zeggen zeker niet alles, maar het kan nog erger.
Op You Tube staat een hoogst interessante video: “Nieuwe indeling publieke radiozenders Hilversum eind jaren 70”. Aanleiding voor de video is de invoering van “de zenderkleuring” voor de, toen, vier publieke radiozenders. Het radio landschap zag er destijds totaal anders uit. Radio Noordzee en Radio Veronica hadden hun uitzendingen moeten staken. In Nederland waren daar Hilversum 1, Hilversum 2, Hilversum 3, Hilversum 4, de Regionale Omroep Noord en Oost, de Regionale Omroep Zuid, en, vooruit, Radio Bloemendaal. Voor de kust dobberde de Mi Amigo met Radio Caroline en Radio Mi Amigo, en in de avonduren blies Radio Luxemburg haar programma’s de lucht in. De toenmalige BRT was is het zuiden van het land te ontvangen, in het oosten de diverse radiozenders van de ARD. Vanuit het Verenigd Koninkrijk was eigenlijk alleen de langegolfzender van BBC Radio 4 goed te ontvangen. Dat was het. Kabel tv en radio begonnen aan hun opmars, er was nog Draadomroep en van satelliet tv en radio had nog niemand gehoord.
In dat radiolandschap was Hilversum 3, later Radio 3 en nu 3FM heer en meester. In de hierboven aangehaalde video wordt 2 keer iets gezegd over de luistercijfers van Hilversum 3. De ene keer is dat 75%, de andere keer is dat rond de 80%.
En toen kwam de concurrentie. De eerste was Cable One, maar die kon nog net op tijd (voor “Hilversum”) de nek omgedraaid worden. Later kwamen de FM frequenties vrij voor de commerciële zenders, en daar veranderde het radio landschap fundamenteel. Daar gingen de luistercijfers voor Hilversum 3 / Radio 3 / 3FM.
De luistercijfers voor 3FM zijn de laatste tijd gehalveerd: voorwaar een positieve weergave; over een langere tijd gekeken is het station gedecimeerd. De reflex op de automatische piloot is ook nu weer: de zendermanager weg. Zo’n, al dan niet vrijwillige, noodgreep lost zelden wat op; eigenlijk nooit. 3FM was de weg ingeslagen van verjonging, maar heeft de kans niet gekregen, opgejaagd door de luistercijfers. En meteen las ik weer de vraag opkomen: moet 3FM een kopie van de commerciëlen zijn, of moet zij daar complementair aan zijn?
Luister eens een tijdje naar P3, de jongerenzender van Danmarks Radio. Dat is iets heel anders dan 3FM, maar dan ook iets heel anders. P3 is altijd zichzelf gebleven, en de commerciële zenders Radio 100-FM en Sky Radio – Danmark hadden het nakijken. Zonder het te kunnen bewijzen, ik moet het hebben van wat ik lees, was de nu vertrokken zendermanager bezig om 3FM meer de kant van P3 op te laten bewegen. De oude slogan van 3FM (“Serious Radio”) was helemaal zo gek nog niet, maar maak het wel waar. Geef 3FM haar eigen smoel, los van wat de commerciëlen doen. Vooralsnog lijkt de kans gemist.
Geef als eerste een reactie