Is het té hoogdravend om te stellen dat Ster elk uur zes minuten aan reclames uitzendt die Griekse tragedies kunnen evenaren? Waarschijnlijk wel, maar toch is het minder gek dan het klinkt. Veel reclames voldoen aan de, door de Griekse filosoof Aristoteles, opgestelde regels voor goed ‘drama’: een begin, middenstuk en een twist.
Denk bijvoorbeeld aan het pubermeisje dat zich klaarmaakt voor het schoolbal (begin), maar tot haar grote schrik een beginnend puistje ziet (middenstuk). Gelukkig is daar haar hartsvriendin met de oplossing: een huidverzorgingsproduct (de twist).
Gouden formule
‘Minidrama’s’ zijn al jaren een gouden formule om mee te dingen naar de Ster Gouden Loeki. Voorgaande winnaars zoals Pietertje van Calvé Pindakaas, Olli van a.s.r. en Feyenoord, Buddyhond van KNGF Geleidehonden en ook Helemaal kerst van Jumbo van vorig jaar zijn verhalende reclames. Allemaal een begin, middenstuk en een twist. Leuke verandering: vroeger was de twist bij de winnaar vooral humorvol, de laatste paar jaar moet hij vooral ontroeren. Ook dit jaar scoren de ‘minidrama’s’ met ontroerende twist goed, en specifiek de kerstcommercials. En zeg nu zelf, kerst is toch het perfecte decor voor een goede tranentrekker?
Ster Gouden Loeki Jaarverkiezing 2017
Deze week zijn de genomineerden voor de Ster Gouden Loeki 2017 bekendgemaakt. Wat blijkt? Maar liefst 9 finalisten zijn verhalend. Ontroering zien we terug bij de commercials van Jumbo (Samen maken we het helemaal Kerst), Plus, Albert Heijn en Douwe Egberts. Bij Ohra, Gamma, Volkswagen en Jumbo (Gezonder eten) is humor de twist.
Waarom verhalen werken
Naast de waardering van het Nederlands publiek, leggen de verhalende reclames adverteerders geen windeieren op het gebied van effectiviteit. Het AdMeasure-onderzoek van Ster naar de effecten van creatie onderstreept het belang van storytelling. Verhalende reclames scoren goed op het aanbevelen van het product. En als de twist humor bevat, dan zorgt dat ervoor dat de voorkeur voor het merk stijgt.
Dieren, altijd goed
Dan blijft er nog één commercial over die niet verhalend is. De reclame van het WNF over het verdwijnen van de tijger. Dieren blijven het goed doen. Bij 4 van de 10 finalisten spelen dieren een rol. Voorgaande jaren zagen we bovendien ook al twee keer een reclame winnen die een maatschappelijk thema aansneed (SP en KNGF Geleidehonden). In het licht daarvan is ook WNF een logische genomineerde.
Breng je stem uit voor jouw favorieten van 2017
Ondanks alle goede analyses blijft de winnaar elk jaar verassing. Toch, als we het er zo over hebben, lijkt het er ook op dat er een gouden formule is die te kraken moet zijn. Zouden we op basis van de verbanden die we tussen de genomineerden zien niet een gok kunnen wagen wat wél en níet door het publiek wordt gewaardeerd? Of beter nog, wat als wij die voorspelling niet doen, maar een machine? Mijn volgende column gaat over onze eerste stappen op dit gebied.
Machines die reclames analyseren is nu nog toekomstmuziek. Tot die tijd blijft het beoordelen van reclames mensenwerk. Dus nu het nog kan: bekijk alle commercials en breng je stem uit via https://stemmen.stergoudenloeki.nl/!
Geef als eerste een reactie