Blog Michiel de Vries: ‘DAB+ lijkt een doodgeboren kindje’

De Week van de Digitale Radio hebben we weer achter de rug. Deze week is bedoeld om de bekendheid en de voordelen van digitale radio en in het bijzonder FM-opvolger DAB+onder de aandacht te brengen. Steeds meer Nederlanders weten de streams van online radiostations en spotify te vinden. De promotie van DAB+ wil echter nog niet echt van de grond komen. Begin dit jaar bleek uit CBS-onderzoek dat slechts een kwart van de Nederlanders DAB+ kent en in 2015 had maar 6% een DAB+ radio in bezit.

Veel Europese landen hebben wel al een einddatum voor FM-radio vastgesteld. Door de huidige lage penetratie van DAB+ lijkt het verplicht stellen van deze radio’s met DAB+ functionaliteit de enige mogelijkheid om alsnog DAB+ door de oren van de luisteraars te laten suizen. Duitsland en Frankrijk hebben al aangegeven via Europese wetgeving oa de autofabrikanten verplicht te stellen om auto’s met ingebouwde DAB+ te leveren. Momenteel zijn er nog veel automerken die dit nog steeds niet standaard in hun nieuwe modellen meenemen.

Veel Nederlandse consumenten vinden de digitale DAB-radio’s ook te duur. Bij Bol.com is bijvoorbeeld voor minder dan tien euro al een radio wekker te koop, terwijl je voor een DAB-radio toch snel zo’n 60 euro kwijt bent. Digitale radio heeft de toekomst, maar DAB+ lijkt een doodgeboren kindje. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*