De Week van de Digitale Radio hebben we weer achter de rug. Deze week is bedoeld om de bekendheid en de voordelen van digitale radio en in het bijzonder FM-opvolger DAB+onder de aandacht te brengen. Steeds meer Nederlanders weten de streams van online radiostations en spotify te vinden. De promotie van DAB+ wil echter nog niet echt van de grond komen. Begin dit jaar bleek uit CBS-onderzoek dat slechts een kwart van de Nederlanders DAB+ kent en in 2015 had maar 6% een DAB+ radio in bezit.
Veel Europese landen hebben wel al een einddatum voor FM-radio vastgesteld. Door de huidige lage penetratie van DAB+ lijkt het verplicht stellen van deze radio’s met DAB+ functionaliteit de enige mogelijkheid om alsnog DAB+ door de oren van de luisteraars te laten suizen. Duitsland en Frankrijk hebben al aangegeven via Europese wetgeving oa de autofabrikanten verplicht te stellen om auto’s met ingebouwde DAB+ te leveren. Momenteel zijn er nog veel automerken die dit nog steeds niet standaard in hun nieuwe modellen meenemen.
Veel Nederlandse consumenten vinden de digitale DAB-radio’s ook te duur. Bij Bol.com is bijvoorbeeld voor minder dan tien euro al een radio wekker te koop, terwijl je voor een DAB-radio toch snel zo’n 60 euro kwijt bent. Digitale radio heeft de toekomst, maar DAB+ lijkt een doodgeboren kindje.
Geef als eerste een reactie