Blog Patrick Kicken: SBS6, wéér meer van hetzelfde

Ik mag dan bij de radio vandaan komen maar volgens mij gelden er bij TV veel dezelfde wetten. Zo is het nog nooit een radiozender gelukt om het publiek van het ene station naar het andere station te trekken door precies hetzelfde te gaan doen. Ook al haal je alle personalities weg bij je concurrent. ‘Don’t be better, be different’ is een veelgehoorde kreet bij Amerikaanse radiogoeroe’s.

Veel mensen uit medialand zitten dan ook angstvallig te kijken naar wat Dhr. de Mol allemaal doet met z’n geld. Succes opkopen. Succes verplaatsen. Als waren het tweedehands auto’s die best nog een kilometer of 100.000 mee kunnen. Toch is er ook nog zoiets als je thuisvoelen bij een zender. Als ik me eenmaal thuisvoel bij RTL4, RTL7 of Discovery Channel dan komt dat door veel meer dan alleen maar de koppen die ik daar zie. Het komt door de feel van een zender. De vormgeving. De jarenlange band die we hebben opgebouwd. De mooie dingen die ik in het verleden heb gezien bij een TV kanaal. Zo zal RTL4 bij mij áltijd nog een streepje voor hebben omdat ik er in het verleden zo genoten heb van Barend en Van Dorp. En dan met name de bijdragen van Boudewijn Buch. En dat ze de eerste commerciële zender waren in mijn jeugd. De eerste soap brachten. Jan de Hoop er nog steeds werkt. De 5 uur show. Allemaal sentiment, maar mensen zijn nou eenmaal emotionele wezens. Daarna pas rationeel.

John vergeet ook voor het gemak even dat wij mensen kuddedieren zijn. Die geprogrammeerd zijn om bij de groep te horen en te blijven. Dat zit in ons oerbrein. Als we vroeger de groep kwijtraakten waren we gedoemd te overlijden. Dat zie je nu nog overal terug. Slimme marketeers spelen in op deze basale behoefte van de mens door je lid te maken van hun club. Zo merk ik bijvoorbeeld dat sinds de verplaatsing van Voetbal Inside van RTL7 naar Veronica ik er steeds minder naar kijk. Terwijl het nagenoeg hetzelfde programma is. Gek he? De omgeving waar ze zitten lijkt te vloeken met het gevoel wat het hele RTL7 voorheen bij me op riep. Een goede slogan. Meer voor mannen. Een heel goede voiceover. Gedurfde programma’s. Het was ‘mijn’ zender.

Iets waar Ome John zich ook een beetje op verkijkt is de aversie die het oproept dat hij schoon schip maakt bij SBS6 en mensen eruit kiepert waar de trouwe SBS kijker al 20 jaar lang zijn of haar leven mee deelt. Dat voelt bijna hetzelfde als een familielid dat verbannen wordt. Zie wat er bijvoorbeeld gebeurde met het radiostation Veronica toen de populaire middagdeejay Rob van Someren moest vertrekken: een hele meute trouwe luisteraars keerde de zender de rug toe. Ze voelden zich verraden.

Zo was Giel Beelen populair bij 3FM omdat hij bij die club hoorde. Bij Veronica lijkt die transplantatie afgestoten te worden. Ook zijn wij Nederlanders een beetje wars van iemand die denkt dat met geld alles te koop is. Dat voelt niet fair. Zeker niet in een tijd dat banken en andere financiële instellingen met argwaan bekeken worden. En in de landen om ons heen de aanval op de elite definitief geopend lijkt te zijn.

Om tot slot terug te komen op wat er in Amerika wél lukt bij het (her)starten van een nieuw TV station: kies een gedurfde stijl waar mensen graag bij wíllen horen. De Mol kan dan wel van de ‘Tokkies met een bierbuik’ af willen bij SBS6, maar wie moet daar dan voor terugkomen? De hoger opgeleide TV kijker stelt al lang zijn eigen TV avond samen via NLZiet, YouTube en Netflix. Het enige waar ik de live TV nog voor aan zou zetten is een gedurfd station waar ik op m’n wenken bediend zou worden met kwalitatief goede interviews, spannende reportages en degelijke documentaires. Iets wat er nog niet is in die vorm.

Natuurlijk is kopiëren of wegkopen makkelijker dan zelf iets verzinnen, maar wat is daar nou voor lol uit te halen? Om je eigen ijdelheid hoog te houden? Kijk eens wat ik kan met m’n knaken? Ik ga het beter doen? Of het oud zeer van de mislukte zender Sport7 en het half gelukte Tien later Talpa wegpoetsen? Het is al erg genoeg dat het commerciële radiolandschap zo te lijden heeft onder de opkoop/bemoeizucht van Dhr. de Mol, moet het TV landschap nu ook zo uitgehold worden? Wéér Linda. Wéér Wendy van Dijk. Wéér Gordon. Misschien is dat dan wel een mooie slogan voor het hernieuwde SBS6: ‘weer meer van hetzelfde..!’. Alles wat U al kende maar dan met een nieuw likje verf en op een andere zender.

Met weemoed denk ik terug aan de dagen dat bij ons thuis Veronica magazine op de mat viel. M’n broer en ik maakten ruzie over wie het blad als eerste mocht lezen. En dagen dat Veronica op TV was waren een feestje. Vanaf het moment dat je wakker werd en naar school ging zat je je al te verheugen op Miami Vice, Knightrider, MacGyver of Airwolf. Als er nou een TV (of radio) zender zou zijn die dát gevoel weer bij mij weet los te maken dan ben ik van de partij. Nu verheug ik me op de volgende aflevering van The Bridge, op Netflix, het kanaal dat me ook voorziet in goede docu’s over maatschappelijke thema’s, me trakteert op topseries als Breaking Bad, Stranger Things en La Casa de Papel en zelden teleurstelt. Ja, ik ben verliefd op Netflix. Daar komt niemand tussen, zeker niet iemand die zich zo aan me opdringt.

Patrick Kicken

8 Comments

  1. Goed verwoord Patrick, was ook altijd luisteraar van Veronica.
    Toen had jij nog de ochtendshow, kwam daarna Rick van Velthuisen en inderdaad Somertijd.
    Nu met Giel Beelen luister ik NOOIT mee Veronica, maar Radio 10.
    Al vind ik de komst van Jeroen Nieuwenhuisen en Gerard Ekdom ook niet echt geslaagd.
    Dan was de ochtendshow met Tim Klein en Lex Graathuis veel gezelliger.

  2. Hoewel ik nog één van de oude Veronicanen ben, men zegt de VERONICA pioniers op zee, kan ik mij vinden in het schrijven van Patrick.
    Om de link naar TV te maken. Ik wordt een beetje “moe” als ik (te) vaak Giel Beelen zie opdraven bij SBS shownieuws, met weer een mrning over iets. Steeds maar weer vissen in de SBS radio-TV stal. (Al begrijp ik onze Johnny de Mol wel om het bij z’n eigen bedrijf te zoek ).

    Soms hoor ik Jeroen Nieuwenhuizen wel eens en dan denk ik ;”wat kletst die man toch (te)veel”. Maar wel een mooie stem, dat weer wel. Ik kan mij nog herinneren dat oud Veronica zeezender collega Lex zei na een niet zo interessant geklets; “Plaatje maar weer”.
    Voor de rest ben ik geen luisteraar van het huidige Veronica. Ik val buiten de doelgroep.

    Goed geschreven Patrick.

    http://www.norderney192.nl

  3. Goed verhaal Patrick. Jij schrijft wat vele denken. Eén klein minpuntje… Knightrider was bij de TROS😉
    Nee, zonder dollen: Het klopt precies over wat je zegt over de feel van een station. Al heb ik dat meer met radio. Ik luister voor 70% nog steeds Radio 10. Al heeft het niets meer met het oude Radio10Gold van Tom Mulder, Dave Donkervoort en Jos van Heerden te maken. Maar nog wel steeds de naam en toch nog het gevoel “van vroeger” omdat je daar toch nog Abba, Beatles, Bellamy Brothers en Boney M als verrassing in de playlist hoort. Al wordt ook die spoeling minder. Maar wat je al zei: Door het gevoel van een station, accepteer je ook wijzigingen. Dan zeg je tegen jezelf dat het logisch is dat zij met hun tijd mee moeten gaan. Hetzelfde geldt voor RTL op TV. Al lang niet meer het sterrennet van Ron, Henny,Jos, Hans en André… Maar wel de zender waar je je qua feel na 30 jaar nog steeds thuisvoelt. Benieuwd hoe SBS het gaat doen na de invloed van John.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*