Blog ‘Radio speelt nauwelijks een rol in de politiek’

Vandaag komen in Den Haag experts en stakeholders bijeen om te praten over de toekomst van het Nederlandse medialandschap. In de tot nu toe gepubliceerde position papers van stakeholders, blijkt dat radio amper een rol speelt in de discussie over de toekomst van de Nederlandse media.

Helemaal nieuw is deze ‘underdog’-positie van radio overigens niet. Al direct bij de intrede van de televisie in Nederland (eind jaren ‘50) veranderde de mediaconsumptie in het voordeel van de tv. Nederlanders zaten niet meer om half 9 ‘s avonds aan de radio gekluisterd. De ‘primetime’ werd vanaf toen ingenomen door de beeldbuis in de woonkamer. De piekmomenten voor de radioconsumptie zijn teruggebracht naar de spitstijden van het woon en werkverkeer. Tegenwoordig legt de adverteerder bijna vier zoveel budget meer bij tv dan bij radio neer.

Het is dus begrijpelijk dat er bij discussies over de toekomst van de Nederlandse media meer aandacht uitgaat naar (online) tv dan radio. Toch had de politiek er goed aan gedaan om bij de rondetafelgesprekken over de Nederlandse media meer aandacht aan dit medium te schenken. Door nieuwe technieken, spelers en consumptiemogelijkheden verandert het radiolandschap op dit moment net zo snel als dat van de tv.

Net als ‘teevee’ heeft lineaire radio ook te maken met een enorme vergrijzing. De gemiddelde Radio 1-luisteraar is 61 jaar en van jongerenzender 3FM 40+. Naar verwachting zal over vijf jaar de stekker uit de FM worden getrokken. Het is twijfelachtig of DAB+ de rol van FM gaat overnemen. Online speelt een steeds belangrijkere rol voor de consumptie van audio en heeft veel nieuwe spelers gebracht van internationale partijen als Spotify tot online radiozenders en podcasts van consumenten zelf. Ondanks dat het distributiemodel van (online) radio anders is dan tv, strijden zij beiden om de aandacht van de Nederlandse consument.

Komende jaren zal het radiolandschap verder door elkaar geschud gaan worden. Het was daarom mooi geweest als dit medium een prominentere rol op de politieke agenda zou krijgen.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*