Uit Amerikaans en Zwitsers onderzoek blijkt dat de schermkijktijdaan het toenemen is. Dat betekent dat de gemiddelde Amerikaan of Zwitser zijn ogen steeds vaker op een beeldscherm (computer, laptop, tablet of mobieltje) richt.
Het is logisch te veronderstellen dat de ogen kijken naar een scherm om een tekst te lezen of een video te kijken. Want voor luisteren hoeft een media-consument de ogen niet op een scherm te houden. Dat is vooral nodig en nuttig als u uw auto bestuurt of de strijk doet. Bij die categorie activiteiten kunt u beter geen tekst lezen of video kijken. Daarom is radio nog steeds dé belangrijkste nieuwsbron in de auto of tijdens het strijken (en natuurlijk alle andere activiteiten waar de ogen op iets anders dan een scherm gericht zijn).
Radiomakers moeten dan ook vooral bevreesd zijn voor de technologie, die autobestuurders vanzelf naar hun bestemming rijdt, die geautomatiseerde strijkmachines (en alle andere ‘self operating machines’) mogelijk maken. Want de kans is groot dat de oren dan niet meer luisteren naar radio maar de ogen tekst willen lezen of video’s willen kijken. De machine doet zijn werk wel zonder de bediening van operators. Kortom: de levensvatbaarheid van radio is gecorreleerd aan de toename van de schermkijktijd.
Geef als eerste een reactie