
Net zoals vorig jaar was ook dit jaar een roerig jaar in de mediawereld. De geplande bezuinigingen op de NPO brengt onrust, niet alleen bij de omroepen, maar ook bij de faciliterende (media)bedrijven eromheen.
Daarnaast heeft de striktere naleving van regels rondom ‘schijnzelfstandigen’ voor veel uitdagingen gezorgd. Mediaorganisaties moesten extra HR-personeel inzetten om deze veranderingen in goede banen te leiden. Dit alles zorgde voor een onrustig einde van het jaar voor zowel bedrijven als werknemers. Naast deze uitdagingen is de vergrijzing een steeds groter personeelsprobleem aan het worden. Sommige functies zijn door deze ontwikkeling namelijk veel moeilijker in te vullen, wat extra druk legt op de bestaande medewerkers en organisaties.
Over personeelsveranderingen gesproken: De laatste maanden hebben we een golf van personeelswisselingen gezien in de top van Nederlandse omroeporganisaties. Bekende namen als Bert Huisjes, Eric van Stade, Gerard Timmer, Lennart van der Meulen (†), en recentelijk Arnold Karskens, zijn niet langer actief. Deze veranderingen brengen de vraag naar voren hoe dit de machtsdynamiek tussen omroepen en de NPO beïnvloedt. Omroepen streven naar een pluriform bestel, waarbij ze zo onafhankelijk en pluriform mogelijk hun programma’s willen maken. De NPO daarentegen pleit voor meer samenwerking om de duurzaamheid van het publieke bestel te waarborgen en bepleit een vermindering van het aantal omroepen om de efficiëntie te vergroten.
Over hoe komende jaren kwalitatieve mediaproducties gewaarborgd kunnen blijven ondanks de fikse bezuinigingen, hebben al diverse mediabazen in Spreekbuis-interviews hun ideeën kunnen spuien, waaronder het snijden in sportlicenties, het verruimen van de reclamemogelijkheden van de Ster, meer centralisatie van taken binnen de omroepen, vermindering van personeel bij de NPO en het uitbesteden van NPO-activiteiten zoals techniek.
In mijn blog van vorig jaar besprak ik al de opkomst van AI in de mediasector. Dit jaar hebben we gezien dat de meeste organisaties hun aanvankelijke twijfels hebben overwonnen en de mogelijkheden van AI meer zijn gaan omarmen. De implementatie van AI biedt kansen om met minder personeel toch hoogstaande mediaproducties te blijven maken. Echter, de implementatie kost veel tijd en energie. Binnen organisaties moet iedereen zijn zegje kunnen doen, en zaken zoals de AVG moeten goed geregeld en afgekaderd zijn.
Ook in 2025 zal er genoeg werk aan de winkel zijn om een toekomstbestendig Nederlands medialandschap te behouden. Ondanks de technologische vooruitgang blijft de menselijke factor cruciaal. AI mag dan ondersteunen, maar het zijn de echte mensen die de mediaproducties kleur geven.
Ik wil graag alle interviewers, redacteuren en bloggers bedanken die hieraan hebben bijgedragen: Peter Schavemaker, Patrick Kicken, Niels Bruinsma, Walter van Dijk, Sybrand Verwer, Ton Verlind en Bas Nieuwenhuijsen. Ook veel dank aan onze partners die dit platform mogelijk maken: BNR, Omroep MAX, AVROTROS, ON!, Opt-Out Advertising, EMG, Talpa Network, NEP, NLPO, RPO, PNO Media, XS2Content, Ping Media, Beeld en Geluid, Mediahuis, NederlandFM, Tens Media, Quadia en Lichtmacht.
Wat rest is om iedereen een heel prettig uiteinde te wensen. Laten we samen werken aan een mooi 2025 vol innovatie en samenwerking.
Richard Otto / uitgever Spreekbuis.nl
Hoezo de regelgeving “schijnzelfstandigen” heeft voor uitdagingen gezorgd. Die wetgeving stond allang op de planning, dus hadden de omroepen in mei 2024 al kunnen starten met het aannemen van nieuwe medewerkers. Als die organisaties daar nu nog druk mee zijn, dan hebben ze gefaald en is het tijd voor andere leidinggevenden.
Ik begrijp dat jij de meerkosten betaalt voor vaste diensten van medewerkers die een deel van het jaar niets te doen hebben of na een speciaal programma duimen draaien omdat ze in dienst zijn.
@ Ruud
Ik heb me trouwens ruim 30 jaar de “pleuris” gewerkt
AI heeft in de mediawereld nog maar weinig opgeleverd en vooralsnog alleen maar meer geld en mankracht gekost voor de sector.