[BLOG Dimitry Vleugel] Podcasting bestaat al heel erg lang. Adam Curry was er al begin deze eeuw heel erg druk mee. Na jaren van een sluimerend bestaan is de podcast de laatste 3 jaar aan een onstuitbare opmars begonnen. En bij groei komt de commercie erbij kijken. Spotify heeft zich vol op deze markt geworpen.
Spotify en Netflix, een groot verschil
In de wereld zij er twee megabedrijven met beide (bijna) een monopoly op hun vakgebied. De eerste is Netflix en de tweede is Spotify, maar er zit verschil tussen beide bedrijven.
Netflix heeft heel snel gezien dat ze eigen content moesten gaan maken. Daar zijn twee redenen voor, ten eerste lokt unieke content die nergens anders te zien is meer mensen naar je platform. En wanneer je zelf deze content maakt heb je meer controle en minder kosten in de vorm van licensies.
Spotify heeft dit niet. Deze marktleider in de muziekstreaming-industrie moet voor elk afgespeeld nummer een afdracht doen aan de artiest en de maatschappij waar het nummer uitkomt. Deze kosten zijn zo hoog dat Spotify pas sinds kort winstgevend is.
Podcasts zijn een kans voor Spotify
Spotify heeft het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in podcasts. Het platform werd geoptimaliseerd voor het hosten van uitzendingen maar men ging verder.
Twee podcast-productiebedrijven en een podcast-productietool werden voor 400 miljoen dollar binnengehaald. Daarnaast werden er nog een drie podcasts opgekocht voor in totaal 296 miljoen dollar. De meest bekende overgenomen podcast is die van Joe Rogan, die miljoenen luisteraars per week trekt. Naar verluid verdient de komiek hier 30 miljoen (gaat u even zitten) per jaar mee.
Waarom investeert Spotify in podcasts?
De reden waarom Spotify nu al meer dan een half miljard heeft geïnvesteerd in podcasts ligt voor de hand. In tegenstelling tot de muziek die het platform host hoeft Spotify geen afdracht te doen per afgespeelde podcast.
In de podcasts heeft Spotify namelijk veel meer controle over de advertenties en reclames die het er in stopt. Omdat ze deze zelf hosten/gaan hosten kunnen ze zelf bepalen hoe hoog de prijs is en hoeveel ze (eventueel) willen afstaan aan de makers van de podcast.
Wat betreft de aangekochte podcasts is het nog mooier. Voor zover ik kan zien zullen alle opbrengsten per aflevering rechtstreeks naar Spotify gaan. Alleen al voor de podcasts van Rogan zou dat om een bedrag van minimaal 3 miljoen per maand zijn. Lucratief dus.
Willen wij wel dat Spotify zoveel macht krijgt?
Het is nog lang niet zo ver maar het lijkt er op dat er straks meer podcasts niet meer vrij te beluisteren zijn voor iedereen. Deze situatie kennen we van de tijd dat Jay Z zijn muziek en muziek van zijn label exclusief uitbracht op zijn eigen streamingdienst.
Tot nu toe was podcasting een soort legale piratenradio, iedereen kon waar en wanneer het maar wilde een podcast online zetten. Dat blijft natuurlijk zo, tenzij Spotify en misschien andere partijen ook de hostingplatformen zoals Acast en Libsyn gaan opkopen. Dan dreigt wel een soort monopoly voor Spotify. Willen we dat?
Dimitry Vleugel directeur van AndroidWorld en blogt regelmatig over media- en marketingthema’s.
Ik verwacht dat elke podcastmaker in de toekomst gewoon netjes door Spotify en andere streamingdiensten betaald gaan krijgen. Ofwel door een soort Buma regeling verplicht en anders door exclusiviteit mits het aan kwalitatieve standaarden voldoet.
Een YouTube model zou het beste zijn. Dan kunnen Podcasts gratis blijven voor luisteraars.
Het gaat om Joe Rogan en niet om Seth.