Toen Jeroen Pauw een aantal weken geleden John de Mol ondervroeg over diens ambities met SBS merkte hij op dat de Gooise mediatycoon wel een goed zicht heeft op businessmodellen, maar dat het hem nooit zo goed afgaat als hij zich bezighoudt met de programmering van een zender. Winstmakende innovatieve programmaconcepten ontwikkelen? Ja, dan moet je bij de Mol zijn. Hij strooit ze als suikergoed succesvol over de wereld. Maar programmeren? Nee: niet zijn sterkste kant.
De week van SBS
Deze week is de week van SBS. Of had het moeten zijn. De Mol introduceerde ‘6 Inside’ met de onvermijdelijke en talentvolle Albert Verlinde: het programma dat RTL Boulevard van zijn troon moet stoten. Vooralsnog niet gelukt. Albert maakte zijn hoge verwachtingen niet waar. In de publiciteit vooraf werd veel gehypt, maar uiteindelijk weinig waargemaakt. ‘DanceSing’ of ‘SingDance’, de innovatieve opvolger van The Voice? Het programma werd door Gordon –nieuwe partner in crime bij De Mol- geprezen zo hoog als de Eiffeltoren naar de wolken reikt, maar de eerste aflevering bleef op 700.000 kijkers hangen. Vernieuwend? Mmmm… Misschien in de vormtrucs die vooral de bedenkers ervan vermogen te erotiseren, maar een inhoudelijke toevoeging, nou nee.
Wat mist er?
Van de wederopstanding van SBS is dus ondanks de investeringen nog niet veel zichtbaar. Wat mist er? Het antwoord is: een gen, een onderdeeltje van het erfelijke materiaal van iemand dat zijn gevoeligheid bepaalt voor bepaalde omstandigheden. Welk gen ontbreekt er bij John? Het gen dat je ontvankelijk maakt voor de tijdgeest. Die tijdgeest laat zich zo omschrijven: een toenemende afkeer van de heersende politieke en economische macht. Tegen het almaar meer en groter. Het stellen van kwantiteit (hoge cijfers), tegenover kwaliteit (betekenis voor de samenleving). Economisch nut als maat der dingen. Het is de vraag of de Gooische Werkelijkheid niet langzaam de connectie begint te missen met de alledaagse Nederlandse werkelijkheid. John is te zeer verknocht aan zijn Blaricumse biotoop; deze beschermde enclave die zo ver afstaat van het leven van de gele hesjes.
Gordon
Gordon profileert zich in het openbaar als een van de belangrijkste creatieve adviseurs van John. Ze hebben dagelijks contact. Dankzij de adviezen van Gordon veranderde de bedrijfskleur van SBS6 van agressief rood naar cool blauw. Het beeld dat rijst is dat van de Gooise coterie die nog leeft in de tijd van de grote aantallen, de herhaling van dezelfde trucjes, de innige tevredenheid met elkaar en de gekunstelde vriendschappen, die snel weer voorbij zijn als het verwachte succes uitblijft zoals Beau van Erven Dorens verklapte na zijn kortstondige vrijage met De Mol. De vriendschap eindigde tegelijk met het contract, zei Beau in een van de talkshows. Niet met zoveel woorden, maar het kwam er wel op neer. Intussen laat Beau in zijn ‘Rotterdam Project’ zien welke rol televisie kan spelen in het bijsturen van de werkelijkheid. Met zijn huidige programma’s oefent hij politieke invloed uit, zoals het hoort: goed gevoel voor de tijdgeest.
Wat John ontbreekt is een ideaal, affiniteit met wat er in de samenleving aan de hand is: behoefte aan relevantie, betekenis, impact, echte mensen in plaats van de als slagroom opgeklopte ego’s.
Trucs
De trucs van John werken toch al jaren?, kunt u tegenwerpen. Ja, ze waren succesvol toen ze nieuw waren. Terwijl de Blaricumse familieman en mediatycoon blijft hangen in zijn eigen realiteit, wordt de samenleving slimmer. Steeds meer van ons doorzien de trucs. Die toegenomen maatschappelijke intelligentie zou wel eens de grootste drempel kunnen zijn voor het succes van SBS, de déjà vu-zender van Nederland.
Beste Tom Verlind,
Ik ben 80 jaar en kom nog uit de goeie ouwe radio tijd. In de jaren 60 ben ik veel bij de KRO geweest in de Emmastraat. Ik was bevriend met Fons Disch en ontmoeten in die tijd veel bekenden. Anne van Egmond, Hans van Willgenburg, technicus Jan Matijssen. Wat ik mij afvraag is of er nog iets over is van de “goude” studio aan de Emmastraat en of je er nog binnen mag rondkijken. Nostalgie zullen we maar zeggen.
De studio bestaat niet meer…
De gevel aan de voorzijde is het enige dat nog rest van de oude KRO-studio. Achter deze gevel alleen nog maar appartementen.
Het probleem zit zich in formats die betaald worden en niet betaald worden door het creative team. Al jaren worden de formats nu gewoon of door Timor of door John zelf inelkaar gefrutseld. Terwijl al die jaren de formats van andere personen komen.
Big Brother the voice etc allemaal van andere mensen.
Het creative team had een uitimatus gestelt om eens goed betaald te krijgen, word steeds uitgestelt. En nu dus afstel sinds jaren. Middels heeft John Ja knikkers en geen mensen die echt van wanten weet. Ik vermoed dat hij gewoon zijn geld aan het opmaken is om straks van de half miljaird euro van zijn pensioen te genieten.