“Vaak bu-j te bang”; dat is het thema van de 21e editie van de Zwarte Cross. Vanaf komende donderdag is het vier dagen knallen in Lichtenvoorde. Het grootste betaalde muziekevenement trok vorig jaar 220.000(!) bezoekers.
De doelgroep van Zwarte Cross
Bij Ster werken we vaak met het begrip doelgroep. Tja, en hoe omschrijf je dan de doelgroep van de Zwarte Cross? De meesten zullen zeggen: boeren, bouwvakkers en crossers. Met een aantal jaar Zwarte Cross-ervaring kan ik zeggen dat dit gedeeltelijk klopt. Gedeeltelijk, want ik ken maar weinig festivals waar zo veel, en dan ook zo veel verschillende mensen, op afkomen. Zelfs ‘Mannen AB1’ heb ik zien höken in de Achterhoek.
Sfeerbeheerders
Naast een ‘ommeunig’ aanbod van 32 podia is er naast muziek, theater, motorcross en spektakel vooral ook veel humor op het festivalterrein te vinden. Zo is er op het gigantische terrein (767.000 m2) geen beveiliger te zien – er zijn alleen sfeerbeheerders – en kun je voor een wat luxer en schoner toilet speciale ontlastingsbonnen kopen. Ook kinderen zijn welkom; die drop je in het blagenparadijs. Aan alle details is gedacht!
NPO 3FM en NPO 3
Zwarte Cross is een geweldig festival. Ik raad iedereen aan om hier (minimaal) één keer heen te gaan. Mocht het voor dit jaar nog een stap te ver zijn, stem dan dit weekend af op NPO 3FM; zij zenden live – net als vanaf bijvoorbeeld Lowlands en Sziget – vanaf het festival uit. Een week later zijn twee tv-registraties te zien op NPO 3 (BNNVARA).
Maar natuurlijk zijn meemaken en erbij zijn het beste! Vaak bu-j je te bang… (ja, zoek nou maar eens op wat dat betekent ;)).
Laat je zien of horen op de diverse festivals
Bart Helthuis is Salesmanager bij STER
Geef als eerste een reactie