Na ruim twintig jaar, durven taxichauffeurs Jan en Cees eindelijk hun rol in de Amsterdamse Taxioorlog uit de doeken te doen. Dat zorgt voor nieuwe ontdekkingen, en zet de berichtgeving van toen in een ander daglicht. BNR Nieuwsradio lanceert op woensdag 22 maart een nieuwe podcastserie: ‘De Taxioorlog’.
Tot 2000 had Amsterdam slechts één taxicentrale: de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), dat een beperkt aantal auto’s met taxilicentie had rondrijden in de hoofdstad. Aangesloten chauffeurs staken zich voor tonnen in de schulden om zo’n licentie te bemachtigen.
Een nieuwe taxiwet maakte een einde aan het monopolie van de TCA, en de markt werd in 2000 geliberaliseerd. De duurbetaalde licenties waren niets meer waard, en andere taxibedrijven gingen er met de klandizie vandoor. Dat veroorzaakte een bloederige, jarenlange oorlog met buitensporig veel geweld, inmenging van de onderwereld en grootschalige bedrijfsfraude. Een strijd van David tegen Goliath. Verslaggever Sander ’t Sas neemt je in zes afleveringen mee door het grimmige verhaal van de ‘Taxioorlog’.
Hoofdredacteur BNR Marc Adriani: “We zijn enorm trots op deze productie. Het past bij BNR om zaken die in de doofpot lijken te verdwijnen aan het licht te brengen, en met de jarenlange onderzoeksjournalistiek van Sander ’t Sas denk ik dat we daar zeer goed in zijn geslaagd”.
Over de maker:
‘De Taxioorlog‘ is gemaakt door Sander ’t Sas, die ooit voor verschillende omroepen op radio en tv verslag deed van de taxioorlog. Op basis van zijn geluidsarchief en interviews met onder meer taxichauffeurs Jan den Hartog, Cees Meester, directeur van de grootste concurrent van de TCA Peter Fonkert en misdaadjournalisten Paul Vugts en John van den Heuvel, komt hij tot nieuwe ontdekkingen. ’t Sas is momenteel verslaggever van EenVandaag.
De Taxioorlog is vanaf aanstaande woensdag te beluisteren op alle bekende podcastplatforms, waaronder Spotify en Apple Podcasts.
Geldtoezegging van vergunning afkoop ligt nog by regering en is nooit afgehaalt