Kijkers kunnen thuis in virtual reality net zo’n ervaring ondergaan als de hoofdpersonen in de nieuwe tv-serie Project Orpheus van omroep AVROTROS. In de tv-serie stappen vijf studenten via medische proeven over het randje van de dood en terug. Het publiek kan sinds deze week de virtual reality-ervaring als app downloaden. Drie studenten van het MediaLAB van de Hogeschool van Amsterdam/ Amsterdam Creative Industries Network ontwikkelden dit VR-filmpje en de bijbehorende app.
De internationale versie van de app Project Orpheus is sinds deze week via de AppStore en Play Store te verkrijgen. De vr-ervaring is te beleven met de headset Occulus Rift of met GoogleCardboard, een kartonnen houder waarmee je je telefoon eenvoudig tot virtual reality-bril transformeert.
Wakker in andere wereld
Wat zie je als je de virtual reality-ervaring van Project Orpheus ondergaat? In 360 graden om je heen, ook achter je, is een ziekenhuiskamer. Vlak naast je zit een dokter in het wit. ‘Wees niet bang’, zegt hij, en vult een injectiespuit.
Even later word je ‘wakker’ in een andere wereld. Een blond jongetje komt hierin telkens terug: een geestverschijning. Het einde van de film laat de kijker achter met een ‘twist’: ben je terug waar je begon?
Studenten als filmmakers
Het VR-filmpje is gemaakt in opdracht van AVROTROS door studenten Peter, Jorrit en Irene van het MediaLAB van de Hogeschool van Amsterdam en het Amsterdam Creative Industries Network. Peter was de regisseur, Irene was art director en Jorrit leidde de productie.
De studenten werkten onder andere samen met experts van WeMakeVR en NL Film. Ze konden gebruikmaken van een camera die 360 graden horizontaal en verticaal filmt, van de professionale filmstudio en belichting, en samenwerken met de acteurs uit de serie.
Onderzoek naar 360 graden-film
De samenwerking van het onderwijs met AVROTROS is tot stand gekomen door het onderzoek van Mirjam Vosmeer, de coach van de studenten. Vosmeer is onderzoeker bij het HvA-lectoraat Play& Civic Media en het Interaction & Games Lab van de HvA en het Amsterdam Creative Industries Network (samenwerking Inholland, AHK, en HvA).
Vosmeer voert onderzoek uit naar een nieuwe vorm van storytelling voor 360 graden-media, een actueel vraagstuk. Nederlandse bedrijven en omroepen lopen wereldwijd namelijk voorop met het ontwikkelen van virtual reality, maar lopen daarbij tegen vragen aan. Stuur je de blik van de kijker bijvoorbeeld met hotspots in een bepaalde richting, als je wil dat die naar iets specifieks kijkt? In hoeverre wil je de kijker zelf deel laten uitmaken van het verhaal (immersion)? Licht je de kijker in met een voice-over? Vosmeer brengt de do’s en don’ts en een nieuwe beeldtaal voor 360 graden-media in kaart, en doet daarvoor onder andere gebruikersonderzoek in samenwerking met de TU Delft en de UvA.
Virtual reality soms ‘te indringend’
Voor de MediaLAB-studenten die de app maakten was dit project de eerste ervaring met virtual reality. Zij maakten het filmpje bewust kort. Jorrit, student Mediastudies aan de UvA: ‘Het is nog een te intense ervaring om langer te ondergaan. Het is heftig om zelf het middelpunt van een film te zijn. Maar ik denk wel dat we daaraan gewend zullen raken. Toen de eerste stomme films werden vertoond, was het voor mensen ook zo’n overweldigende ervaring.’
De studenten schreven zelf het korte verhaal en maakten de VR-film in samenwerking met WeMakeVR, NL Film, AMP.Amsterdam, AVRO-TROS, Amsterdam Creative Industries Network, VondelCS en NPO.
Geef als eerste een reactie