Branchevereniging nieuwsmedia blij met inperken reclame op NPO

NDP Nieuwsmedia, de branchevereniging voor nieuwsmedia, is tevreden over het voornemen van het kabinet om toe te werken naar een reclamevrije publieke omroep. Over de extra investeringen in de regionale publieke omroepen oordeelt de brancheorganisatie kritisch.

Op 14 juni stuurde minister Slob zijn langverwachte visie op de toekomst van het publieke omroepbestel naar de Tweede Kamer. Belangrijke onderwerpen uit de kabinetsvoornemens lekten eerder al uit.

Het kabinet wil met ingang van 2021 de reclame op de publieke televisiezenders voor acht uur ‘s avonds afschaffen. Online verdwijnt de reclame helemaal. In de brief aan de Kamer schrijft de minister dat het kabinet op termijn wil toewerken naar een geheel reclamevrije publieke omroep.

NDP Nieuwsmedia is positief over de beperking van de reclame bij de publieke omroep. De duale financiering van de publieke omroep – rijksbijdrage én reclame-inkomsten – stuit bij marktpartijen al langer op veel weerstand, omdat het volgens hen de publieke omroep onnodig marktverstorend maakt.

In de brief laat de minister zich bezorgd uit over de journalistiek en de regionale journalistiek in het bijzonder. NDP Nieuwsmedia vindt het begrijpelijk dat het kabinet samenwerking tussen landelijke, regionale en lokale publieke omroepen wil stimuleren. Over het extra budget dat wordt vrijgemaakt (15 miljoen euro voor regionale programmering en 15 miljoen voor samenwerking tussen regionale en lokale omroepen) is NDP Nieuwmedia kritisch.

De publieke inkomsten voor de Regionale Publieke Omroep bedragen dit jaar ruim 147 miljoen euro, reclame-inkomsten niet meegerekend. Bovendien zal het nieuwe landelijke NPO Regio (NPO 3) ook aanspraak maken op landelijke financiering.

NDP Nieuwsmedia is de brancheorganisatie van nieuwsmedia. Zij behartigen de journalistieke en zakelijke belangen van Nederlandse nieuwsbedrijven, waaronder De Telegraaf, Persgroep, Nu.nl, RTL Nieuws en ANP.

Bron: NDP Nieuwsmedia

1 Comment

  1. Hadden de regionale omroepen er al rekening mee gehouden dat hun reclame-inkomsten op het nieuwe 3de net grotendeels wegvallen? Of blijven zij op de eigen regionale kanalen gevrijwaard van de plannen geen reclame vóór 20:00 uit te zenden?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*