Commerciële radiozenders zijn in gevecht geraakt met staatssecretaris Mona Keizer (CDA) van Economische Zaken. Zij willen verlenging van hun zendmachtiging.
Kleine stations als Slam en 100% NL zouden op omvallen staan, maar ook Radio 538 en Qmusic zitten in financieel zwaar weer. Voor alle zenders binnen deze branche geldt dat de zendvergunning afloopt in september 2022, waarna mogelijk een veiling van etherfrequenties plaatsvindt. Volgens de VCR is het noodzaak dat de staatssecretaris de einddatum naar 2025 wordt gezet zodat de zenders hun financiën op orde kunnen brengen. Andere stations vrezen weer dat de mogelijkheid om op FM te komen hiermee wordt gekaapt door de huidige landelijke stations.
De zendvergunningen moeten gewoon in 2022 aflopen. Stations die de financiën nu al niet op orde hebben, zullen dat naar alle waarschijnlijkheid in 2025 ook niet hebben. Het enige wat ze kunnen doen is risicovolle leningen aangaan. Dat is vaak niet de oplossing van het probleem, maar uitstel. Tijd voor een veiling van de frequenties. Zodat gezonde bedrijven en eventuele nieuwkomers ook de kans krijgen op een FM frequentie. Jammer voor Herbert Visser. Maar zijn stations zijn pure bagger. Kom eerst maar eens met een fatsoenlijk concept en content. Voordat je gaat klagen dat je tijd nodig hebt.
Als je aleen al naar de kijk en luister cijfers kijkt bewijst het maar weer dat Nl veelste klein is voor zoveel radio en tv zenders.
En ze vissen allemaal in elkaars vijver of dat er genoeg vis in zit.
Denk dat er meer onderscheid moet komen, voor iedere muziek gerne 1 zender op de radio en op de tv het zelfde voor iedere gerne 1 zender dan heb je vrije keus en is er geen concurrentie en heeft iedereen zijn zender wat het leuk vindt
Krokodille tranen van de grote zenders, waarvan een zeer groot deel van miljardair de Mol.
Corona misbruiken om weer eens een verlenging te krijgen, en ondertussen zich misdragen door bvb de regionale kavels, tegen alle regels en beleid, te misbruiken. (Radio 10 Brabant, Q Limburg, Q non stop)
En de kleine commercielen dan, die hebben meer recht van spreken.
Wat minder stations is niet erg, laat de beste zich zelf onderscheidende maar overblijven,het is nu een eenheidsworst. Er wordt meer gezeverd dan muziek gedraaid. Daarom lopen luisteraars weg en kiezen voor o.a. spotify of non stop muziekstations zoals Keizerstad. Daar weten ze wel een eigen geluid te creëren.
Ik denk dat de meeste luisteraars de dj’s die te populair willen doen moe zijn. Waar is de tijd gebleven dat we aan de radio gekluisterd zaten? Deze komt nooit meer terug helaas!
zijn we eindelijk van Bas van Werven af
En dit is een probleem omdat…?
Dit is toch de zo geliefde marktwerking? Lekker veel reclame maken voor de centjes? Ze zitten allemaal in dezelfde niche, met overbetaalde grapjassen en slechte muziek. Als de helft verdwijnt komt er misschien ruimte voor wat nieuwe initiatieven.