De Engelse regisseur Jak O’Hare sluit zich aan bij productiemaatschappij Vigics, dat meer werk wil maken met een internationale, diverse blik. ‘Zijn ‘outsider’ visie past heel goed bij onze open cultuur.’
Jak O’Hare woont inmiddels in Amsterdam en maakte al twee films in Nederland – voor Mazda in opdracht van Vice en Nike in opdracht van We Are Pi – en meer recent regisseerde hij de korte film Perfectly Flawed, die gesitueerd is in de huidige pandemie.
Perfectly Flawed gaat over twee jongvolwassen, die elkaar op een warme zomeravond voor het eerst ontmoeten en tussen wie een oprecht gesprek over het leven, onzekerheid, dromen, kwetsbaarheid, maar ook vertrouwen en geloof ontstaat.
Lokale productie, internationale visie
Dwight Groot, oprichter van Vigics: ‘Perfectly Flawed is een hele poëtische en spontane vorm van film maken waarbij het gesprek leidend is geweest. Hierin is Jak op zoek gegaan naar een zo organisch mogelijke manier van regisseren, waarbij hij de personages als het ware volgt, zodat de film heel puur voelt.
Jak laat met Perfectly Flawed mooi zien hoe (goed) een lokale productie met een internationale visie kan worden. Want daar willen we in toenemende mate heen met Vigics: naar een internationale blik.
Ik denk dat Jaks perspectief vernieuwend is en dat hij daardoor een kwaliteitsgevoel aan projecten kan toevoegen dat bijzonder is in de Nederlandse markt. Daarnaast past zijn ‘outsider’ visie heel goed bij onze open cultuur, waarin onderling veel gedeeld en gespard wordt, en bij onze inclusieve en diverse manier van werken met onze regisseurs. We kunnen daardoor met hem makkelijk vruchtbare samenwerkingen opstarten.’
De kracht van verandering
Jak O’Hare voegt toe: ‘Nadat ik in Londen mijn naam had gevestigd met het regisseren van muziekvideo’s en later commercials, wilde ik het leven in Europa ervaren, omdat ik al zo vaak in Berlijn, Parijs of Amsterdam was geweest. Mijn verhuizing hierheen heeft mijn werk verder aangescherpt – ik heb geleerd de kracht van verandering niet te onderschatten. Mijn werk heeft doorgaans een onderliggende laag waarin veel gevoel en sfeer zit. Ik wil graag een ervaring delen in plaats van “alleen maar” een verhaal vertellen.
Dwight en ik hebben samen de nodige tijd doorgebracht en soms weet je gewoon of iets klopt. Ik geloof erg in drive en dat zie ik in Vigics en Dwight. Ik geloof in de groei van het bedrijf en ik ben blij daar deel van uit te mogen maken. Vigics begrijpt wat cultuur inhoudt en bedoel ik cultuur in haar ware vorm: niet gerelateerd aan ras of etniciteit, maar de cultuur van nuance.
Wat Perfectly Flawed betreft, de pandemie zette me aan het denken: hoe zou ik me gevoeld hebben als een 20-jarige in een wereld – gedomineerd door social media – waarin we constant streven naar een of andere vorm van perfectie? For me the flaws are actually where a lot of beauty lies. Ik vraag me af of we niet een enorme kloof aan het creëren zijn tussen generaties, zonder na te denken over de gevolgen ervan.
Perfectly Flawed onderzoekt de dualiteit van hoe we tegenwoordig naar de wereld kijken en wat we, in alle eerlijkheid, aan elkaar vertellen en laten zien.’
Geef als eerste een reactie