Broadcaster zijn één van de belangrijkste partners van Youtube

De televisie is het ‘snelstgroeiende scherm’ voor YouTube.

Het grote tv-scherm in de woonkamer is nog niet dood. Google senior vice-president Neal Mohan gaf gisteren een keynote speech bij IBC en zei dat, hoewel meer dan 70% van YouTube-kijkers op mobiele telefoons kijken, consumenten ook dagelijks 180 miljoen uur aan YouTube-content op televisieschermen bekijken.

“Dankzij onze partnerschips met fabrikanten, omroepen en exploitanten is YouTube wereldwijd beschikbaar op meer dan een half miljard gecertificeerde apparaten – van smart-tv’s tot settopboxen en gameconsoles”, aldus Mohan.

“Hier in de EU is de tijd die consumenten besteden aan het kijken naar YouTube op hun tv-schermen met 45% gestegen van jaar tot jaar.”

Om deze groei op het tv-platform te stimuleren investeert Youtube in een ‘lean-back experience’ voor de videoservice door betere aanbevelingen en machine learning. Hierdoor zijn kijkers -ondanks een steeds groter wordende catalogus van video’s- niet steeds meer tijd kwijt met zoeken om te vinden iets interessants om te zien.

Mohan: “Naarmate de technologie evolueert, is het potentieel echt eindeloos. Stel je voor dat je ’s ochtends je tv aanzet voor het lokale nieuws en dan terugkomt om aanbevelingen te krijgen voor een kookprogramma vlak voor het avondeten.’

Mohan gaf ook aan dat traditionele omroepen op het platform succesvol zijn met het plaatsen van clips en previews van hun shows en daarmee een ​​breder (mondiaal) publiek weten te bereiken.

“Alleen al in 2017 keken consumenten naar het equivalent van 268.000 jaar aan content van leden van European Broadcasting Union (EBU). Broadcasters zijn enkele van de langste en belangrijkste partners voor YouTube en we hebben geholpen om de beste uitzendmomenten online nieuw leven te bieden”, aldus Mohan.

Mohan meldde ook in zijn speech dat de uitrol van YouTube Premium in Europa verder gaat met de SVOD-service. De YouTube Kids-app is ondertussen nu beschikbaar in 38 verschillende landen op mobiele en tv-schermen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*