Bruto TV-bestedingen e-commerce op recordniveau in 2021


Branche groeit met 16% naar € 602 miljoen

In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen heeft Screenforce een overzicht gemaakt van de investeringen van de e-commerce branche op TV. Daaruit blijkt dat corona ook in 2021 een aanjager is geweest voor e-commerce. Nog nooit waren de TV-bestedingen in de e-commerce branche zo groot als in 2021. E-commerce bedrijven hebben in 2021 in totaal bruto € 602 miljoen uitgegeven aan TV-reclames, een stijging van 16% in vergelijking met het jaar daarvoor. Warenhuizen waren in 2021 de grootste e-commerce TV-branche en Bol.com is binnen deze branche gelijk de grootste e-commerce TV-adverteerder.

TV-bestedingen naar recordniveau in 202
Nog nooit waren de TV-bestedingen in de e-commerce branche zo groot als in 2021. In het afgelopen jaar is door e-commerce bedrijven in totaal bruto € 602 miljoen uitgegeven aan TV-bestedingen. Dat is een stijging van 16% in vergelijking met 2020. In vergelijking met vijf jaar geleden is dat een stijging van maar liefst 56%. Binnen deze bestedingen vallen ook de uitgaven aan billboardcampagnes. Deze reclamevorm groeide met 49% naar € 76 miljoen.


Bruto TV-bestedingen e-commerce per jaar (in miljoenen)

Bron: Nielsen
 

Warenhuizen de grootste e-commerce TV-reclame branche in 2020
De vijf grootste e-commerce branches in bruto TV-bestedingen zijn achtereenvolgens: Warenhuizen Mode, Streaming video platforms (Netflix, Amazon, Disney+, etc.), Woninginrichting en Elektronische apparaten. Onder Warenhuizen vallen onder andere in volgorde besteding Bol.com, Wehkamp, Slajeslag.nl/Actievandaag.nl, Amazon en Koopjedeal.nl.

De categorie Overig bestaat uit een grote variëteit van meer dan vijftig verschillende bedrijven die allerlei producten en diensten aanbieden, zoals bijvoorbeeld wijn, feestartikelen, kunst, deursloten, waterontharders, speurtochten, etc. Onder Vergelijkingssite vallen onder meer HoyHoy, Independer, Kieskeurig, Pricewise, Prijsvergelijken en Scoupz.

Bron: Nielsen

Bol.com is de grootste e-commerce TV-adverteerder in 2021
De grootste e-commerce TV-adverteerder in 2021 is Bol.com. Dit online warenhuis heeft in 2021 maar liefst bruto € 47 miljoen aan TV-reclame uitgegeven, een groei van €19,4 miljoen oftewel 70% ten opzichte van 2020. Vorig jaar was Vinted nog de grootste. Zij schuiven nu op naar de tweede plaats. De rest van de top 5 wordt gevormd door achtereenvolgens Coolblue, Disney+ en Amazon Prime.

Bron: Nielsen

TV, dagbladen en internet en belangrijkste mediumtypen voor e-commerce 
De bruto mediabestedingen door e-commerce bedrijven over alle media zijn in zes jaar tijd met 28% gestegen van € 902 miljoen in 2016 naar € 1.158 miljoen in 2021. Achtereenvolgens zijn TV, dagbladen en internet (1) de belangrijkste mediumtypen voor e-commerce bedrijven om de consument te bereiken volgens de Nielsen bruto mediabestedingen. Het marktaandeel van TV binnen de bruto Nielsen mediabestedingen van e-commerce is in vijf jaar tijd flink gestegen van 43% naar 52%. Dat gaat met name ten koste van het marktaandeel van dagbladen, dat is gedaald van 25% in 2016 naar 15% in 2021.

Ontwikkeling marktaandelen e-commerce branche 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*