Business & Innovation Days: de umami van de mediatoekomst

Artificial Intelligence (AI) mag het nieuwe buzzwoord zijn in de mediawereld en ver daarbuiten, het is niet het enige thema op de Business & Innovation Days (2 en 3 oktober) tijdens de komende Dutch Media Week. In het tweedaagse congres staan, naast AI, data, nieuws en content centraal. Laurens Vreekamp, medeverantwoordelijk voor de organisatie: ‘Het convergeert allemaal’.

Vreekamp weet goed waarover hij praat als het gaat om AI, media en innovatie. Hij studeerde Interaction Design aan de Hogeschool Utrecht en legde, als één van de eersten in Nederland, een link met de journalistiek. ‘Ik vroeg me af wat journalisten zouden kunnen doen met interactieve systemen,’ zegt hij. ‘Dat was toen, rond 2003 toen ik afstudeerde, nieuw.’ Vreekamp ging werken voor de KRO. ‘We keken naar mogelijkheden om meer interactie met het publiek te realiseren rond programma’s zoals Boer Zoekt Vrouw en Puberruil.’

Radio

Bij de KRO raakte hij ook geïnteresseerd in radio. ‘Ik werkte mee aan KRO’S Nacht van het Goede Leven. Een heel leuk programma op Radio 1, live, met gasten en muziek. En interactie met het publiek, want er belden altijd veel mensen, die nachtdienst hadden of gewoon niet konden slapen.’ Na een periode in de reclamewereld verdiepte Vreekamp zich verder media design, en werkte hij onder meer voor de Hogeschool Utrecht en voor Google, als Teaching Fellow. ‘Ik hielp journalisten om met digitale tools te werken. Bij Google heb ik veel over AI geleerd.’ Zoveel, dat hij vervolgens de Future Journalism Today Academy oprichtte en vorig jaar een boek over AI schreef: Art of AI, een praktische handleiding voor de toepassing van AI en machine learning.

Keynotes

Tijdens de Business & Innovation Days van Dutch Media Week draait het om meer dan alleen AI, al speelt dat wel een grote rol. Vreekamp: ‘Centraal staan data, nieuws, content en AI. Dat zijn geen losse thema’s, het convergeert allemaal. Want iedereen werkt met data en AI raakt alles. Nieuwsredacties hebben nu datajournalisten in dienst, straks lopen er AI-specialisten rond. Sprekers zijn onder andere Ezra Eeman, de nieuwe Directeur Strategie van de NPO en Jamie Allan, Head of Media Industries (Europa, Midden-Oosten en Azië) van NVIDIA. Ook Jan Müller, directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep en Danielle Jiskoot, mede-oprichter en CCO van The Diverse Company zijn er, net als Romar Bucur, Head of Business Development & Strategy bij Banijay. Zij geven vergezichten en inzicht in nieuwe ontwikkelingen en vraagstukken die de sector bezighouden. Alle ‘rollen’ komen aan bod, van disruptie tot en met inclusie.’

Umami

‘Waar gaat de business heen? Heb je de bouwstenen voor succes in huis, de ideeën, maar ook de kennis van de zakelijke kant? Wat zijn de innovaties? Als het om innovatie gaat, praat je al gauw over technologie, maar er is ook inhoudelijke innovatie op het gebied van content, data en nieuws. En hoe geef je innovaties een structurele plek in je organisatie?’ Allemaal vragen die op de Business & Innovation Days de revue passeren. De volgende generatie mediamakers wordt daarbij niet vergeten. Vreekamp: ‘Hoe vind je en ontwikkel je nieuw talent? Hoe kunnen we studenten opleiden op het Media Park, samen met kennisinstellingen? Tegen iedereen die belangstelling heeft, zeg ik: kom luisteren, kijken, leren en praten met mediamakers. Groot en klein, experimenteel en bewezen, niche of internationaal – ze zijn er allemaal. In keynotes, panels, world cafés en installaties proef je tijdens de Business & Innovation Days de umami van de mediatoekomst.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*