Als we voor de foto door het ruim bemeten magazijn van Chain aan de Baarnse Hermesweg lopen, valt het grote aantal gapende gaten op de hoge stellingen op. Een goed teken, zeggen René van Altena en Paul Chamalaun, want elke kist met materiaal die hier ontbreekt, is bij klanten. Kortom: hoe meer gapende gaten, des te beter het bedrijf draait.
Heel concreet verhuurt Chain materiaal voor licht en geluid, projectoren en led-schermen voor video en tot slot ‘rigging’ ofwel ophangmateriaal. In de combinatie van dat alles is Chain marktleider in Nederland, aldus Chamalaun. Van Altena somt op dat Chain behalve in Baarn ook beschikt over een magazijn in Amsterdam en via moedermaatschappij Rent-all tevens over magazijnen in Bemmel (bij Nijmegen) en in de Duitse plaatsen Castrop-Rauxel en Neurenberg. In Duitsland wordt voornamelijk materiaal geleverd voor evenementen.
Klanten
Klanten in Nederland zijn niet alleen publieke en commerciële omroepen en vrije producenten, maar ook tal van bedrijven. Daaronder zijn logischerwijs contentproducenten als Ziggo, KPN en Telegraaf Media Groep (TMG), maar steeds vaker ook ‘gewone’ bedrijven. Chamalaun: ,,Die laatste zorgen nu nog voor een relatief klein deel van onze activiteiten, maar het is wel groeiend. Grote bedrijven willen steeds vaker hoogwaardige content aanbieden aan hun aandeelhouders en medewerkers.’’
Per definitie werken de mensen van Chain buiten het blikveld van de kijker. Die heeft er dan ook geen idee van wat daar allemaal gebeurt. De technische ontwikkelingen zijn de laatste jaren razendsnel gegaan, schetsen Van Altena en Chamalaun. Neem het materiaal voor geluid. Dat is steeds beter geworden en vergt ook steeds meer technische kennis. Zo gaat het tegenwoordig niet meer zonder dat Chain ook ‘geluidsontwerpen’ levert waarmee presentatoren goed uit de voeten moeten kunnen.
Daarnaast maakt Chain vandaag de dag heuse ‘gewichtsplannen’ voor licht en geluid. ,,Alles hangt in het dak van de studio en je wilt natuurlijk niet het 8 uur Journaal halen omdat er iets is ingestort.’’
Op het gebied van licht gaan de ontwikkelingen zo mogelijk nog sneller dan bij geluid. Vergroening is hier het sleutelwoord. Zo heeft Chain net met Omroep Max een contract gesloten om een studio op het Hilversumse Mediaparkt geheel van led-licht te voorzien. ,,En het Top 2000 Café heeft afgelopen jaar vijf weken lang 24 uur per dag gedraaid op led-licht dat wij hebben geleverd.’’
Met de karikaturale geitenwollen sokken van weleer heeft die vergroening niets te maken. Chamalaun: ,,Eerst maakten commerciële partijen de rekensom, vervolgens ook de publieke omroep.’’ De uitkomst: investeren in led verdient zichzelf terug, want het stroomverbruik neemt enorm af. ,,Tot dik 80 procent.’’
Milieu én kassa
Dat tegenwoordig voor televisie en video veel minder stroom en bovendien veel minder koeling nodig is, heeft nog een heel praktisch voordeel, leggen Van Altena en Chamalaun uit. ,,Het is tegenwoordig mogelijk op heel andere plekken dan in een studio televisie te maken. Het kan nu ook zonder problemen in bijvoorbeeld een gewoon kantoor, terwijl het vroeger noodzakelijk was daarvoor aggregaten aan te slepen.’’ Al met al, onderstrepen de Chain-mannen nog maar eens, is wel duidelijk dat de televisiesector de ommezwaai naar vergroening gewoon móét maken, niet alleen omdat dat goed is voor het milieu, ook omdat goed is voor de kassa.
Geef als eerste een reactie