Het technologie- en dataplatform Channel Factory, dat als een van de zeven bedrijven wereldwijd over een YouTube Measurement Program (YTMP)-licentie beschikt, maakt vandaag bekend in Amsterdam een nieuw kantoor te hebben geopend.
Met een omzet van meer dan $ 100 miljoen in 2020 is Channel Factory een van de meest succesvolle bedrijven in brandsafety- en brandsuitability-oplossingen voor YouTube en binnenkort ook voor Google en TikTok. Nick Beentjes (40 jaar) is aangesteld als Managing Director voor de Benelux. Het Amsterdamse team bestaat inmiddels uit 3 medewerkers.
Door de licentie is het bedrijf in staat om de application programming interface (API) van YouTube 24/7 uit te lezen, waardoor zij precies weten wat de content en context is van de 500 miljoen video’s die per minuut op YouTube worden geüpload.
Channel Factory-oprichter Tony Chen legt uit wat het technologie- en dataplatform onderscheidt van andere aanbieders in de markt: “Doordat wij toegang hebben tot de YouTube-audiotranscripts zijn we in staat inclusion lists op te stellen waarmee we, in tegenstelling tot bedrijven die werken met white- en blacklists, realtime invloed kunnen uitoefenen op de performance van de campagnes. Er worden geen kanalen uitgesloten, wel video’s met een negatieve context. Dat stelt adverteerders gerust ten aanzien van brand safety en het vergroot ook de effectiviteit van hun campagnes.”
Uitbreiding naar de Benelux
Naast het opbouwen van nieuwe partnerships met lokale adverteerders en mediabureaus zal het Amsterdamse kantoor een strategische rol spelen in de samenwerking met bestaande Channel Factory-klanten die ook in Nederland actief zijn. De keuze voor Nick Beentjes als Managing Director Benelux kwam niet onverwacht. Eerder was Beentjes Investment Director bij Group M. Daarvóór bekleedde hij meerdere functies in de (online) advertentiemarkt, onder meer bij DPG Media.
Een inspiratie voor Nederlandse merken en uitgevers
In een reactie op zijn benoeming zegt Beentjes: “Ik ben blij dat ik deel uit mag maken van de verdere expansie van Channel Factory. Het succes van het bedrijf in Amerika en de UK, die ook hoge eisen stellen op het gebied van brand safety, is duidelijk een inspiratie, waardoor we nu al werken voor alle mediabureaus, enkele overheidsinstanties en adverteerders als Lego en Apple. Natuurlijk helpt het ook dat het in Nederland niet eerder mogelijk was om op grote schaal transparant advertentieruimte in te kopen waarvan je als adverteerder zeker weet dat je merk binnen de juiste context verschijnt en brandsafe is. Daardoor ben ik ervan overtuigd dat ons product geen ‘nice to have’, maar een ‘need to have’ voor adverteerders is.”
Geef als eerste een reactie