In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Chris Bajema (Man met de microfoon-podcast).
Met zo’n 20.000 downloads per aflevering hebt één van de populairste podcasts van Nederland. Wat is volgens jou de sleutel van dit succes?
Door de toenemende aandacht van podcasts in het algemeen luisteren er inmiddels zo’n 30.000 mensen naar een aflevering. Het is moeilijk om iets over mijn eigen succes te zeggen. Maar het is natuurlijk wel zo dat ik als radiomaker al heel veel ervaring had met het vertellen van verhalen. Het is een optimistisch programma over zo maar een buurt in Nederland. En ik denk dat mensen het fijn vinden om naar mijn programma te luisteren en te denken: ‘Maar dit zou ook bij mij om de hoek kunnen zijn opgenomen’. Vandaar dat ik alle verwijzingen naar bestaande plekken eruit monteer. Het gaat over ‘een park’, ‘een winkel’ en ‘een straat’. En daarmee wordt het universeel.
Op je website staat ‘Man met de microfoon is het eerste radioprogramma zonder omroep’. Doe je dat bewust of hebben omroepen geen interesse in jouw podcast?
Voordat ik begon heb ik nog mijn idee bij de omroep aangeboden. Maar het bleek dat er nergens ruimte te vinden was voor een programma waarin feit en fictie werden gemengd. En toen ik voorstelde om er dan wellicht een podcast van te maken was dat nog te prematuur. Vandaar dat ik toen maar voor mezelf ben begonnen. Inmiddels heeft er wel weer een omroep interesse getoond, maar ik denk dat het nog steeds moeilijk is om mijn programma ergens in de reguliere programmering in te passen. Al was het maar omdat het geen wekelijks programma is. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren in totale vrijheid (los van omroepbazen en redacties) kunnen werken en die vrijheid wil ik natuurlijk niet snel opgeven. Hoewel ik, nog steeds, vind dat Man met de microfoon bij uitstek een programma is voor bijvoorbeeld de VPRO of de Humanistische Omroep.
‘Het Verdienmodel’ is een van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day in oktober. Man met de microfoon wordt mede mogelijk gemaakt door Coffeecompany en het Amsterdam Fonds voor de Kunst. Was het voor jou makkelijk om sponsors voor jou podcast te krijgen? De Coffeecompany heb ik ooit benaderd omdat ik er zelf altijd zat én omdat ik dacht: als ik als een van de eerste podcast gesponsord ga worden is het wel fijn als het een bedrijf is waar ik me helemaal thuis bij voel. Ik geloof dat de Coffeecompany helemaal geen marketingbudget had, maar dat er een medewerker was die fan was van Man met de microfoon. En dat ze daarom een uitzondering maakten. Ik vond het heel leuk om speciaal voor hen korte verhaaltjes over koffie op te nemen. Inmiddels heeft de Coffeecompany na twee seizoenen afscheid genomen. Daar is nog geen andere hoofdsponsor voor in de plaats gekomen. Wel zoekt het podcastbedrijf Dag en Nacht bedrijven die voor mijn afleveringen willen adverteren. Maar mijn programma is marketingtechnisch dan weer niet heel interessant. Daarvoor verschijnen er te weinig afleveringen per jaar (ik werk minstens een maand aan een aflevering). Bedrijven willen het liefst, heel begrijpelijk overigens, in wekelijkse podcasts adverteren.
Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Ik weet natuurlijk door jarenlang werken als documentaire- en hoorspelmaker goed hoe je een verhaal kunt vertellen. En ik heb door die ervaring ook steeds meer een eigen vorm gevonden. Eigenlijk kwam in mijn podcast alles samen. Ik kan nu ook voor het eerst helemaal bepalen hoe lang een verhaal duurt. En dat is een luxe die ik niet had voorzien. Bij de omroep moet je vaak bijdragen maken van bijvoorbeeld 5 minuten. Maar soms ontmoet je iemand die een verhaal vertelt dat het beste tot 8 minuten gemonteerd kan worden. Of, en dat kan nu ook, tot 1 minuut.
In je podcast ga spontane gesprekken met mensen aan. Sta je anders in het leven door je podcastgesprekken?
Nee niet echt. Ik zie de microfoon wel als een excuus om zomaar met mensen in gesprek te raken.
Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Ik merk dat door de toenemende aandacht steeds meer mensen mijn podcast gaan beluisteren. Ik krijg nog wekelijks mailtjes van mensen die mijn programma nét hebben ontdekt.
Welke zaken zouden volgens jou op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken?
Het fijne is dat de NPO inmiddels de podcast heeft omarmd. Dat is de beste reclame die je je kan wensen. En ik word natuurlijk vooral blij dat er nu bij de NPO prachtige, arbeidsintensieve, programma’s zoals ‘Bob’ of ‘Brand in het landhuis’ worden gemaakt.
Je podcast is op diverse distributieplatformen beschikbaar. Welke is het populairst?
De meeste mensen luisteren via de podcast-app van Apple.
Momenteel schieten de podcasts als paddenstoelen uit de grond. Gaan podcasts een zware concurrent worden van de reguliere radio?
Ik denk dat de podcasts wel wat terrein afsnoepen van de reguliere radio. Maar ik denk ook dat de reguliere radio de beste mensen in huis heeft om zelf mooie podcasts te maken. Het misverstand is dat je zelf ‘zomaar’ een podcast kunt maken. Daar komt nog behoorlijk wat ambacht bij kijken.
Je maakt al sinds 2015 deze podcastreeks en hebt met je radio-activiteiten enorm veel kennis opgedaan. Welke tips heb je voor nieuwe podcast makers?
Klein beginnen. Dus met korte bijdrages. En dat kan ook bij de lokale omroep. Dan heb je ook meteen een stok achter de deur. Want die stok achter de deur is namelijk het allerbelangrijkste.
Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl
Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.
1 Trackback / Pingback