[BLOG] Bestaat het spreekwoord van die hoge bomen die veel wind vangen ook in andere talen? Het voelt typisch Nederland. Hetgeen automatisch leidt tot de vraag: is het leuk John de Mol te zijn?
De mediatycoon te Laren zoekt de publiciteit niet, maar komt er niet onderuit. Vooral is hij favoriet voer voor columnisten geworden, een categorie schrijvers die zich onderscheiden door onwetendheid en vileinisme.
Neem de redenering van Marianne Zwagerman, wekelijks present op BNR. Zij laakt de campagne voor 6 Inside (‘in elk bushokje hing Albert Verlinde’) en concludeert maar meteen dat ‘wij Nederlanders’ daar niet van houden’ en dat er ‘dus’ niemand kijkt. Een kijkersboycot vanwege publicitaire overkill? Kom op, Marianne.
Ze geeft het eerlijk toe: ‘Vorige week zette ik mijn kaarten nog op De Mol voor het opzetten van een nieuwe nieuwsorganisatie’, inmiddels trok ze haar kaarten in, omdat de producent in DWDD geschamperd had over Twitter. Dat had hij. Wat was nou de kracht van 5000 twitteraars, stelde hij. Voor ‘een miljoen gebruikers per dag’ haalde De Mol zijn neus op, aldus Zwagerman.
Je moet toch wel onwillend zijn tot degelijke interpretatie om niet te begrijpen dat De Mol het had over de aanwezigheid van twitteraars op een bepaald tijdstip. Zelfs op NPO Radio 1 werd het onderwerp van factfinding en was de bewering niet waar, zelfs een flagrante leugen.
Op de website van HP De Tijd meldde zich Ton F. van Dijk, ooit was hij top bij de NPO. Hij had een anekdote. De Mol zou collegaproducent Reinout Oerlemans gewezen hebben op beschikbare miljarden om hem ‘kapot te maken’. En daar laf aan toe te voegen: ‘Of het waar is weten we natuurlijk niet.’
Het was in ieder geval een verhaaltje dat irrelevant was binnen het rammelende betoog van Ton F. De boodschap was: ‘succes is niet te koop.’ De vergelijking met het mislukken van de zender Tien/Talpa was een terugkerend element in het transfernieuws over de sterren. Een domme vergelijking. Toen had Talpa geen formules. Toen leverde Jack Spijkerman slecht nieuws. Toen zat de zender niet op 6.
John kan het niet in z’n eentje, stelde Van Dijk. Een dag voor Erland Galjaard bij Talpa tekende. Die ondeskundigheid, die neiging tot kwaadsprekerij, dat onbegrip voor de weg die is ingeslagen, die luiheid om een strategie te begrijpen, er is ook nog dat hoofd boven het maaiveld.
Bert van der Veer
Ach gossie, mevr. Zwagerman………”zelf benoemde deskundige”. Nu weer bij BNR.
Mooi geschreven Bert.