Wat kijkonderzoek.nl iedere ochtend te bieden heeft is waarlijk het topje van een ijsberg. Een programma met niet eens zulke geweldige kijkcijfers kan een succes zijn puur omdat het een specifieke doelgroep aanspreekt. Dat zie je niet op sko.nl. De eyecatchers zijn de megahits maar geloof maar dat ze bij RTL7 happy zijn met al die mannen die naar darts kijken. Of zich bij NPO1 zorgen maken om het bejaarde profiel van die zender.
O, sorry, even vergeten dat bij de publieke omroep kijkcijfers niet zo tellen. Het gaat om de taak, de verankering, de legitimatie, de reflectie, zulke dingen. Het mag best ietsje minder op de getallen leek de politiek te zeggen, als het maar herkenbaar publiek is. Bullshit. De behoefte aan de cijfers zit in iedere programmamaker, dat is genetisch bepaald. Wie laag scoort wil meer, wie hoog scoort wil niet minder. Hilversum ligt aan het infuus van de SKO.
Wat de leek niet bereikt belandt wel op de computerschermen in de tv-burelen. Dus welke doelgroep onder- of bovenmatig bereikt wordt, staafjes voor de marktaandelen over de hele serie (en niet toevallig voor zowel ‘6 jaar en ouder’ als ‘20-49 jaar’), maar ook – heel geliefd – de ‘minutenanalyse’. Daar valt vrij exact te zien wanneer kijkers instromen, wanneer ze weer fluks vertrokken zijn en waar de pieken lagen. De curve oogt als een doorsnee van een Tour-etappe (Vogezen zou ik zeggen).
Het is een analyse die niet zonder consequenties blijf. Dat de muziek in De wereld draait door de 1 minuut en 15 seconden niet te boven gaat komt omdat zapgedrag gevreesd wordt. Muziek is een fameuze boosdoener. Mocht een show als Pauw zich al aan een optreden wagen dan wel aan het eind. En de presentator mag nog geen afscheid nemen, want dan gaat de kijker al naar bed. En eigenlijk maximaal 2 minuten.
Maar waar hebben we het eigenlijk over? Stel een programma heeft gemiddeld 236.000 kijkers. Maar ze gaan eigenwijs doen en na 38 van de 40 minuten wordt er gemusiceerd. 118.000 kijkers zijn meteen vertrokken. Cultuurbarbaren. Maar dan houd je nog altijd gemiddeld 230.100 kijkers over. Marginaal effect als je het mij vraagt. Of je hebt 520.000 kijkers in 50 minuten en je doet zelfs 3 minuten muziek voor nog maar 300.000 kijkers. Dan kijk je de volgende ochtend niet naar 520.000 maar naar 506.800.
Aan kijkcijfers kun je geen lak hebben, maar je moet het ook niet overdrijven.
Geef als eerste een reactie