Het was druk afgelopen woensdag op het Media Park en dat had alles te maken met het Media Park Jaar Congres(MPJC) waar meer dan duizend professionals uit de media naartoe komen. Centrale thema op het jaarcongres was: ‘Act global’, waar ik als wethouder media van Hilversum meteen aan toevoeg: ‘think local’. Aan het woord kwamen pioniers, Nederlanders die hun vleugels hebben uitgeslagen en buiten onze landsgrenzen succesvol zijn.
Eén van de sprekers op het congres was Reinier Evers van Trendwatching.com. Deze Nederlander die vanuit zijn bureau in Londen de trends wereldwijd bekijkt, weet met zijn visie van ‘waar gaan we naartoe’ mensen te prikkelen. Hij zet je aan het denken.
Eén van de trends die hij noemt sluit nauw aan bij de omslag waar we als gemeente hard mee bezig zijn. Mensen willen zich ontplooien en ontwikkelen en zijn meer bezig met ‘wie ze zijn’ dan dat ze zich druk maken om ‘wat ze hebben’. Daarom kun je ze beter benaderen op basis van houding en gedrag dan in subsidie en investeringen.
Als wethouder richt ik mij meer op wat doen kunnen mensen en voor wie ze dat doen. Zo 2013 om te kijken naar wat kost dat en hoeveel subsidie wij als gemeente geven? Die gedachte wordt niet ingegeven door het feit dat we minder geld vanuit Den Haag krijgen en minder kunnen besteden, maar komt voort vanuit de visie: ‘wat doen inwoners, ondernemers, instellingen en bedrijven en draag stel je daar als gemeente aan bij?’
Het gaat niet meer alleen om geld, het gaat om het verbinden van (groepen) mensen, die elkaar verder kunnen helpen. Wij als gemeente faciliterenen leveren daar waar nodig een bijdrage, die net zo goed fysiek kan zijn door bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van een locatie of middelen, als dat het om een financiële bijdrage gaat.
Die verbinding tot stand brengen is één, maar de vervolgstap ‘interactie’ is een hele andere. Ik krab me als wethouder met enige regelmaat achter de oren en denk dan: ‘hoe bereik ik de inwoners van Hilversum nu allemaal? Jong en Oud, gezinnen en hardwerkende creatieven, directeuren van Hilversumse bedrijven en culturele groepen? En hoe zorg ik er nou voor dat ook jij als inwoner op wat voor manier gaat meedoen om van Hilversum de stad te maken waar we met z’n allen trots op zijn? Het democratisch principe pur sang, zeg maar.
Ik probeer daar mijn steentje aan bij te dragen door nieuwe interactieve media in te zetten, zoals livestreams met Periscope op Twitter. Eén van de manieren om Hilversummers via de digitale weg te bereiken. Maar eigenlijk wil ik niet zenden maar horen. Wie roept? Komt u maar! En dan niet komen vragen wat de overheid moet doen maar aan geven wat we samen kunnen doen. Niet als gemeente, maar als gemeenschap samen toewerken naar een bruisende mediastad met een dorps karakter.
Wimar Jaeger is wethouder Mediastad, Cultuur, Economie, Financien.
Geef als eerste een reactie