Commissariaat vd Media: NPO onderscheidt zich maar weet jongeren slecht te bereiken

Volgens CvdM heeft de NPO zich in 2015 duidelijk onderscheiden van de RTL- en SBS zenders. De genres actualiteiten, meningsvorming en human actua kwamen meer voor dan bij de commerciële zenders, terwijl de genres buitenlandse fictie en spel & quiz minder sterk vertegenwoordigd waren. Er was bij de NPO volgens het commisariaat sprake van een evenwichtig aanbod.

Deze conclussie trekt het Commissariaat voor de Media die de prestatieovereenkomst 2010 – 2015 heeft getoetst. De NPO wist alleen te weinig kijkers/luisteraars te bereiken. Het Commissariaat voor de Media heeft staatssecretaris Dekker hierover gerapporteerd.

Jongeren
Bereiken jongeren moeilijk In de doelgroep van 20-34 jaar kwam het bereik van NPO 3 in 2015 uit op 40%, waar dat in 2014 nog boven de 50% was. Ook het bereik van radio onder jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 jaar liep terug, van 34% in 2014 naar 28% in 2015. De NPO heeft inmiddels de nodige acties geformuleerd om het bereik onder jongeren te vergroten. Het Commissariaat ziet het bereik van de NPO als een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*