Commissariaat vd Media wil sluikreclamemakende vloggers harder aanpakken

CvdM neemt de lijn van de Europese Commissie aan en gaat online (sluik)reclame – en vooral vloggers – nauwlettender in de gaten houden. Volgens het commissariaat is het momenteel vaak niet duidelijk of een vlogger producten voor betaling promoot. Voor bekende vloggers kan dit enorme gevolgen hebben op hun inkomsten. De inkomsten van preroll-advertenties is meestal maar een klein deel van hun totale inkomsten. Productplacements in hun vlogs zijn een stuk lucratiever.

Het CvdM richtte zich tot nu toe zich vooral op televisie, radio en on-demanddiensten als Uitzending Gemist aanpakken, maar kan zijn functie als toezichthouder uitbreiden door nieuwe Europese regelgeving. CvdM wil bij reclame-overtredingen boetes gaan uitdelen. Omroepen krijgen regelmatig boetes, die kunnen oplopen tot maximaal 225.000 euro.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*