Deze week kwam CvdM met haar jaarverslag. Hieruit blijkt dat het commissariaat vorig jaar slechts twee boetes heeft opgelegd. SBS Broadcasting kreeg een boete van €60.000 voor het overschrijden van de maximum reclamezendtijd op SBS6 en NET5. Ook TV10 B.V. kreeg voor hetzelfde delict op de tv-zender Veronica dezelfde boete opgelegd. De zender vallen allen onder SBS Broadcasting, maar hebben een andere BV-structuur.
CvdM hield voor de verkiezingen ook de Mediastandpunten van politieke partijen in de gaten. Volgens het commissariaat waren niet alle politieke partijen duidelijk over enkele media-onderwerpen. CvdM hoopt dat tijdens de formatie van het nieuwe kabinet wel nadrukkelijk gesproken over de manier waarop we in het huidige digitale tijdperk de onafhankelijkheid, pluriformiteit en toegankelijkheid van het media-aanbod willen waarborgen.
Voor dit jaar staan voor CvdM de toezichtthema’s ‘het nieuwe kijken’ en ‘huis op orde centraal’. Consumenten kijken steeds minder lineair en steeds vaker online. Dat geldt zeker voor jongeren, zoals ook weer naar voren komt in hun meest recente Mediamonitor. Online media bieden oneindige mogelijkheden, maar het spel moet wel volgens CvdM wel via eerlijke regels worden gespeeld.
Geef als eerste een reactie