Commissariaat voor de Media geeft boete aan NTR

‘In Sinterklaas-journaal uitzendingen en website werd in 2013 veelvuldig verwezen naar producten die ook te verkrijgen waren’. Volgens CvdM heeft de NTR hiermee ernstige mate het beginsel van non-commercialiteit geschonden. Voor deze reclame overtreding heeft het Commissariaat de NTR een boete van €150.000 euro gegeven vanwege overtreding van het verbod op vermijdbare uitingen (reclame). 

CvdM: ‘Het Sinterklaasjournaal is een programma dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen tot twaalf jaar. Het voorkomen van commerciële beïnvloeding van kinderen bij de publieke omroep is één van de prioriteiten van het Commissariaat. De publieke omroep moet een veilige haven voor kinderen zijn, waarbij ouders er van uit mogen gaan dat hun kinderen niet ten onrechte blootgesteld worden aan reclame-uitingen in programma’s en op de website.’

Het is nog niet bekend of NTR in beroep gaat tegen deze uitspraak. 

Videogfragment Sinterklaas Journaal 2013:

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*