CvdM beboet Omroep MAX wegens overtreding Mediawet in Kook mee met MAX

Het Commissariaat voor de Media legt Omroep MAX een boete op van 15.000,- euro wegens overtreding van de Mediawet in het programma Kook mee met MAX.

In verschillende afleveringen van het programma Kook mee met MAX worden er op meerdere momenten pannen in beeld gebracht waarop een merknaam van een bekende Franse fabrikant van keukengerei wordt getoond. Dit merk wordt getoond op de handgrepen van de pannen en/of de deksels.

Het Commissariaat meldt: ‘Uit artikel 2.89, eerste lid, aanhef en onder b, van de Mediawet 2008 volgt dat het niet is toegestaan dat het media-aanbod van de publieke mediadiensten vermijdbare uitingen bevat die onmiskenbaar tot gevolg hebben dat de afname van producten of diensten wordt bevorderd. Het Commissariaat is van mening dat de merknaam van de pannen op overdadige wijze in het programma Kook mee met MAX wordt getoond. Hierdoor wordt onmiskenbaar de afname van de pannen bevorderd. Daarmee is deze vertoning een niet toegestane vermijdbare uiting. Handhaving van het verbod op vermijdbare uitingen is belangrijk om de non-commercialiteit en de onafhankelijkheid van de publieke omroep te waarborgen.’

Lees hier het besluit van CvdM

1 Comment

  1. Het duurde even, zodat MAXbaasjes en consorten flink aan de sluikreclame verdiend hebben, om vervolgens de omroep (lees leden) te laten dokken voor de boete. Dat is ook Jan Slagter ten voeten uit.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*