Dag en Nacht Media heeft het donatie- en interactieplatform Vriend van de Show gelanceerd.
Dag en Nacht Media meldt: ‘Het idee ontstond anderhalf jaar geleden. De podcasts van Dag en Nacht worden vooral gefinancierd door advertentie-inkomsten. Dat gaat heel voorspoedig. Niettemin leek het ons goed om de luisteraars ook aan te bieden om podcasters direct te kunnen steunen met een donatie. Daarmee heeft het verdienmodel van podcasters straks twee pijlers: advertenties en donaties. Wij kregen steun om dit te kunnen bouwen van Google News Initiative (GNI) en web-agency Digital Natives’.
Crowdfunding en donaties wordt al door diverse podcasts ingezet. Bekende platforms zijn Patreon, Petje Af en BackMe.org.
‘Wij vinden dat we daar iets aan toe moeten voegen. Vriend van de Show is daarom een uitgebreider interactieplatform, gebaseerd op het idee dat enthousiaste luisteraars meer willen doen met hun favoriete shows dan alleen luisteren. Bijvoorbeeld met andere luisteraars napraten, extra informatie vinden in de rijke shownotes, zelf audioberichten insturen, of direct tegen de podcasters praten. Doneren zal voor sommige luisteraars de enige vorm van interactie zijn, maar voor een ander deel van het publiek een van de vele vormen van interactie.’
Uiteindelijk wordt Vriend van de Show een app. De makers verwachten dat de meeste gebruikers verslingerd zijn geraakt aan de grote luisterapps als Spotify en iTunes. Voor de shows waarmee je meer wil doen dan luisteren is daar Vriend van de Show. In eerste instantie dus een tweede app naast je favoriete luisterapp. ‘Maar wie weet bouwen we zo stevig door dat je Vriend van de Show straks voor al je podcasts gaat gebruiken.’, aldus Dag en Nacht Media.
Vriend van de Show bestaat dus uit showpagina’s voor podcasters, een thuisbasis op het web. Luisteraars kunnen met één account overal reageren en doneren, zoveel als ze willen. In de toekomst komt er naast web ook apps voor Android en iOS.
Dag en Nacht Media: ‘Met Vriend van de Show hopen we podcasters een eigen kanaal naar hun publiek te geven dat ze kunnen uitbouwen en onderhouden. Dat is belangrijk in de snel veranderende podcastwereld waarin de grote platformen met geld smijten en allemaal hun eigen hekje om de content willen zetten. Wij zouden graag voorkomen dat podcasts straks allemaal achter de betaalmuur verdwijnen. Voor nu blijft alles beschikbaar voor iedereen en heeft iedereen toegang tot dezelfde afleveringen, ongeacht of je donateur bent. In de toekomst gaan we zorgen dat je ook privé afleveringen kan maken voor je donateurs, maar uit ons eigen onderzoek blijkt dat luisteraars niet per se extra content willen in ruil voor hun donatie. Dat is meer een leuk extraatje.’
Geef als eerste een reactie