Daniël Kegel: ‘We leggen Met Nerds om Tafel wel eens uit als een kroeggesprek.’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Daniel Kegel (Met Nerds om Tafel).

Jullie geven aan dat deze podcast een hobbyproject is. Hoeveel tijd kost deze hobby je per week?
Dat wisselt. We doen de podcast met z’n vijven en verdelen het werk onderling. Ons format is dat we met vier mensen opnemen, waarvan er eentje een gast kan zijn. Elke week zijn er dus één of twee nerds die niet meedoen aan de podcast. Van de mensen die in de opname zitten doet één persoon de edit en het publiceren, dit kost ongeveer 2 à 3 uur. Verder moet elke episode natuurlijk voorbereid worden en doe je de opname zelf. Ik denk dat we gemiddeld ieder zo’n 5 uur per week met de podcast bezig zijn, maar je hebt dus ook regelmatig een weekje “vrij” waarin je er nauwelijks tijd in steekt.

De Online Radio Day heeft ‘Het Verdienmodel’ als één van de centrale thema’s. Jullie zetten onder andere in op Paypal en Patreon. Werkt crowdfunding beter dan advertising?
Inzetten is een groot woord. We doen dit sowieso niet voor het geld. We zijn ooit met Patreon begonnen omdat onze luisteraars er om vroegen: ‘hey, jullie maken een toffe podcast, kan ik jullie ook financieel steunen?’. Het unieke aan podcasts is dat er vaak een sterk community-gevoel is tussen de makers en de luisteraars. Crowdfunding draagt daar aan bij en het biedt ons de mogelijkheid nog iets dichter aan te sluiten bij onze grootste fans. In januari was er een door onze ‘Patrons’ zelf georganiseerde meet-up wat erg tof was. Advertenties leveren wel duidelijk meer op dus als je als podcast serieus stappen wil zetten ontkom je er eigenlijk niet aan.  

Jullie zitten in het Dag en Nacht Medianetwerk. Wat doen ze allemaal voor jullie?
Zij houden zich bezig met de verkoop van advertentieruimte zodat wij niet zelf hoeven te doen. Daarnaast zorgen ze voor promotie van de podcast via bijvoorbeeld social media, hun website en door podcasts die samen in een katern zitten elkaar te laten promoten.

Veel podcastmakers hunkeren naar wat meer bereik. Heb jij tips hoe zij meer luisteraars kunnen trekken?
Als ik de ultieme formule daarvoor kende werd ik podcastconsultant 😉 Ik denk dat het belangrijk is om een goede regelmaat in publicatie te hebben en te zorgen voor een zo professioneel mogelijke geluidskwaliteit. De meeste mensen willen niet lang luisteren naar een podcast die inhoudelijk sterk is maar klinkt alsof het in een zeecontainer met een My First Sony setje is opgenomen. Verder is het een kwestie van een beetje geluk hebben. Bij Met Nerds om Tafel hebben we zelf een groot netwerk in de groep early adopters van podcasts. Dat helpt mee want die geven elkaar ook weer tips en zo krijg je steeds meer luisteraars.

Naast deze podcast ben je werkzaam bij De Persgroep. Ook daar zijn ze bij diverse titels gestart met podcasting. Word je hier als adviseur bij betrokken?  
Nee, MNOT is echt een privé-project en ik hou dat graag zo veel mogelijk gescheiden van mijn werk. Er zijn wel aardig wat collega’s die ook onze podcast luisteren, dat is dan wel weer grappig.

Waarom zouden podcastluisteraars eens naar jullie podcast moeten luisteren?
We leggen Met Nerds om Tafel wel eens uit als een kroeggesprek. Het moet voor de luisteraar zijn alsof je met een paar vrienden met een biertje aan tafel zit en praat over de dingen die je allemaal interessant vindt. Bij ons is dat in principe tech. Maar we leggen dat begrip breed uit: het kan ook gaan over privacy, social media en zo breed als sport, games en reizen. Voor gasten geldt dat iedereen met een passie voor een bepaald onderwerk in onze ogen een ‘nerd’ is en dus geschikt om aan tafel aan te schuiven. Daarmee leer je ook vaak over dingen buiten je eigen bubble en dat maakt MNOT zo boeiend.

Onbeperkte databundels, connected cars en smart speakers zijn in opkomst. Hoe ziet het podcastlandschap er over 2 jaar uit?
Een stuk groter en diverser dan nu. Hopelijk staan podcasts dan gelijk aan radio-on-demand en is het net voor de gemiddelde Nederlander zo gewoon om een serie podcasts te ‘bingen’ als het is om de nieuwste Netflix-hit te kijken.

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl
Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*