Mattin schetste vijf trends onder consumenten en riep de bezoekers van het Mediapark Jaarcongres op te bedenken, wat zij daarmee zouden kunnen doen. Kijk naar innovatie door de bril van behoeften, niet door de bril van technologische ontwikkelingen was zijn advies.
De eerste trend die hij belichtte, was artificial intelligence. Apparaten worden steeds slimmer, maar hoe kun je ze zo inzetten dat ze je leven makkelijker maken? Mattin gaf een paar voorbeelden, waaronder een app van Schiphol en de NS, die je helpt met onder andere reisinformatie als je trein naar het vliegveld vertraagd is of uitvalt. Ander voorbeeld: Facebook waarschuwt je dat de foto die je wilt uploaden genant kan zijn, of het biometrische armbandje PPLKPR (Peoplekeeper) dat je vertelt hoe je je voelt als je bij een bepaalde persoon in de buurt bent.
De tweede trend is peer armies: grote groepen mensen met een gemeenschappelijke band of interesse kunnen meer voor elkaar betekenen. Zoals mensen die via Airbnb niet alleen gasten ontvangen in hun woning, maar ook als gids in hun buurt optreden. Of Audi dat een service biedt waardoor automobilisten elkaar te hulp kunnen schieten als ze bijvoorbeeld in de sneeuw vastzitten.
Als derde trend noemde Mattin crowd shaping, een manier om via slim gebruik van big data je diensten beter af te stemmen op een bepaalde groep. Neem Prizm, een muziekdienst die uit de playlist van smartphones leert wat de muzikale smaak is van de aanwezigen en daar de muziekkeuze op aanpast. Of nog een biometrisch armbandje, Lightwave, dat bijvoorbeeld de belichting tijdens concerten kan aanpassen aan de stemming van de bezoekers.
De vierde trend die Mattin ziet, is rampant real time, zoals Periscope waarmee je via je smartphone real time video kunt delen. Beelden die een drone maakt live streamen op YouTube is ook een voorbeeld van deze trend, net als de “Nature Adventure” real-life game van Old Spice, waarbij internetgebruikers een man in een bos alles kunnen laten doen wat ze willen.
De laatste trend was heritage heresy: bekende merken doen iets dat je als consument niet van ze verwacht. Harley Davidson laat bomen planten, het Italiaanse modemerk Versace baseert een nieuwe collectie op nepversies van de eigen stijl en topveilinghuis Sotheby’s werkt samen met online concurrent eBay.
Geef als eerste een reactie