Het bedenken van een nieuwe bestemming voor je content is een altijd werkende marketingstrategie. Met deze aanpak kunnen websitehouders, vertegenwoordigers van bedrijven en marketeers pakkende en nuttige content recyclen en deze met een bredere doelgroep delen op het internet. Het betekent concreet dat het best presterende blogartikel het raamwerk kan worden van een post op sociale media, terwijl een whitepaper kan worden omgezet in bijvoorbeeld afzonderlijke infographics voor persberichten, tutorials, videopresentaties, enzovoorts.
Het belangrijkste idee achter het hergebruiken van content is het bereiken van meer mensen via de verschillende online kanalen. Het ontbreekt het internet duidelijk niet aan manieren om informatie te hergebruiken, vooral als het gaat om sociale media, open blogs en platforms voor het delen van content.
Wat betekent het hergebruiken van content?
Hergebruiken staat voor het proces van het veranderen van al bestaande content, in een nieuwe vorm (teksten, infographics, video’s, tutorials, enzovoorts). Met dit proces kun je de gepubliceerde content hergebruiken om zo de meeste waarde uit de bestaande bronnen te halen.
Het belangrijkste idee achter het hergebruiken van content is het inzetten van de best presterende artikelen, informatieve whitepapers, interviews en handleidingen voor het publiceren van bestaand materiaal op een nieuwe manier. Het is echter niet voldoende om bestaande data en informatie domweg klaar te maken voor het hergebruik hiervan. Het loont om vooraf na te denken over hoe je deze getransformeerde content gaat toepassen voor posts op sociale media of andere online kanalen.
Een blogartikel dat momenteel de aandacht van het publiek trekt, kun je bijvoorbeeld omzetten in:
● Een Facebook- of Instagram-bericht;
● Een korte video tutorial;
● Een infographic met statistieken;
● Een kort Pinterest- of X-bericht;
● Een artikel op Medium;
● Een blogartikel met hetzelfde plot, etc. op Quora of Reddit.
Selecteer de beste manieren om content voor posts op sociale media te hergebruiken en opnieuw in te delen
Het is belangrijk om te onthouden dat met name de best presterende content zou moeten worden hergebruikt op een nieuw kanaal. Van deze content mag een groot mediabereikworden verwacht op basis van de eerdere resultaten hiervan.
Om de prestaties van je content te kunnen bepalen, kun je tools als Google Analytics en die van andere betrouwbare platforms gebruiken. Je kunt deze vinden op Top10seosoftware.com. Ze helpen je om een nauwkeurig analytisch beeld te krijgen in de context van content met de nadruk op:
● Consumptie statistieken;
● Cijfers over het organisch verkeer;
● Kansen om meer backlinks te verkrijgen;
● Kosten van rankings, etc.
Kijk ook naar andere handige tools om het proces rond het hergebruiken van content eenvoudiger en resultaatgerichter te maken voor jezelf. Gebruik bijvoorbeeld de social media planner en de social media planner om regelmatig berichten te plaatsen. Automatiseer daarnaast video- en audiobewerkingen en het maken van hoogwaardige beelden.
1 – Deel de meest opwindende statistieken uit casestudy’s
Het B2B-marktsegment onderscheidt zich door de verschillende oplossingen die bedrijven elkaar bieden. Het is noodzakelijk om statistieken te gebruiken van campagnes op sociale media. Haal de meest opwindende statistieken uit je casestudy’s om meer potentiële consumenten te trekken en hen gunstige contracten te laten ondertekenen.
2 – Deel je voorbereidingen bij het maken van podcasts
Het is een goed idee om je eigen podcasts te creëren en te delen, gerelateerd aan de zakelijke niche waarbinnen je jezelf bevindt en de uitdagingen waarvoor jij oplossingen biedt. Neem hiervoor een audiofragment op en plaats deze vervolgens op een platform als SoundCloud of rechtstreeks op sociale media (Facebook, X).
Maar let op: je kunt je backstage materiaal ook hergebruiken voor het creëren van tekstuele content. Waarom maak je bijvoorbeeld geen blogartikel, of kondig je de podcast-release aan op sociale media met een korte beschrijving (promo) van de audio-opname?
Het is vermeldenswaard dat podcasts en blog- of sociale media berichten over het algemeen goede vrienden zijn in de context van SEO en het bereiken van publiek. Ze vullen elkaar aan. Hieronder vind je een lijst met aanbevelingen voor het hergebruiken van de content uit podcasts:
1. Verzamel al het materiaal dat je nodig hebt voor de opname van de podcast en schrijf op basis hiervan een informatief blogartikel. Denk bijvoorbeeld aan een gedetailleerde stapsgewijze handleiding op basis van inzichten uit de audiofragmenten. Soms is een podcast van 30 minuten net te veel om naar te luisteren. Een helder blogartikel met afbeeldingen, infographics, lijstjes en andere elementen kan in zo’n geval echter wel acceptabel zijn voor het publiek.
2. Converteer je podcast naar meerdere korte berichten op sociale media. Maak ze promotioneel en intrigerend om de aandacht van je doelgroep te trekken. Voeg alle relevante links en afbeeldingen (infographics, statistieken, etc.) toe als beeldmateriaal bij een publicatie.
3. Maak een video rond de voorbereidingen op de podcast of voorstelling en bijvoorbeeld rond de behind the scenes, om het publiek te betrekken bij dit proces. Op deze manier maak je het publiek warm voor je project en houd je de ontwikkeling hiervan transparant.
3 – Maak van een whitepaper een infographic
Het is de moeite waard te vermelden dat vrijwel alle content kan worden hergebruikt om een perfecte infographic te creëren voor je kanalen op sociale media, voor blogartikelen en voor dia’s in presentaties. Het materiaal uit whitepapers is echter het meest geschikt om te hergebruiken als het gaat om grafische inzichten binnen een infographic.
Content uit whitepapers is geschikt voor hergebruik, omdat 90% van het materiaal gemakkelijk gedeeld kan worden, bijvoorbeeld in de vorm van afbeeldingen. Gebruik de volgende inzichten uit jouw whitepapers om doelgerichte infographics te maken:
1. Statistieken, cijfers, grafieken, tabellen (voeg enkele ontwerp hacks toe);
2. Citaten (briljante uitspraken kunnen een aanvulling vormen op je berichten);
3. Problemen & oplossingen (in de vorm van opsommingen, lijstjes, etc.);
4. Conclusies en te ondernemen stappen (inzichten voor geweldige berichten).
4 – Deel de belangrijkste hoogtepunten van jouw nieuwste webinars
Dood twee vogels met een steen. In de realiteit van lockdowns en de pandemie rond het coronavirus zijn webinars steeds populairder geworden. Veel mensen volgen online cursussen, workshops en andere virtuele evenementen (de beste manier om je potentiële doelgroep uit te nodigen) via sociale media. Deel je belangrijkste hoogtepunten in berichten om de interesse te wekken van potentiële deelnemers aan een volgend webinar.
Kondig belangrijke informatie kort, maar op een pakkende manier aan, zoals middels videofragmenten, en beperk jezelf niet tot één social media netwerk. Gebruik verschillende kanalen – beginnend op je eigen website en eindigend op alle mogelijke sociale media profielen. Genereer op deze wijze meer verkeer naar je nieuwste webinars.
Het betekent dat je hoogtepunten uit webinars, online workshops en andere evenementen kunt delen via verschillende online kanalen.
5 – Cross-post je livestreams
Er zijn tal van manieren om je live video’s te crossposten (webinars, presentaties, vergaderingen, enzovoorts). Onder crossposten verstaan we het in één keer delen van berichten binnen meerdere groepen of kanalen. Een van deze opties is het toevoegen van korte fragmenten uit een livestream om hiermee previews op Instagram- of Facebook-accounts te tonen. Daarbij kun je aangepaste delen van de live video gebruiken in blogposts (op je website, Medium, via gastposts, enzovoorts).
Een goede strategie voor crossposting is het gebruik van interessante citaten in teksten om zo te zorgen voor een verbeterde gebruiksvriendelijkheid en opmaak.
Maak een YouTube-kanaal en sla daar alle livestreams op, zodat mensen je video’s later nog eens kunnen bekijken. Verbeter op deze manier je merkloyaliteit samen met de UX. Besteed aandacht aan video podcasts op basis van de livestreams (gebruik bij sommige demonstraties zelfs fragmenten uit deze livestreams). Crossposting is een uitstekend idee voor het hergebruik van videomateriaal met een frisse kijk en dynamische weergave.
6 – Maak korte clips die de beste momenten van jouw belangrijkste content benadrukken
Als we verder inzoomen op het hergebruiken van videomateriaal, wordt het aanbevolen om clips te maken op basis van de belangrijkste inzichten die je wilt onthullen. Houd er hierbij rekening mee dat deze fragmenten (reels) kort en aantrekkelijk van aard moeten zijn om de aandacht van het publiek te kunnen trekken. Videomarketing is tegenwoordig het nieuwe normaal voor het bedrijfsleven, dus je sociale media-teasers en korte clips zullen zeker van pas komen bij het hergebruiken van content.
7 – Maak een series met berichten vanuit één idee
Je potentiële klanten willen graag dat jij je expertise toont in de niche waarbinnen jouw bedrijf actief is. De meningen van influencers en experts komen van pas bij het hergebruik van hoogwaardige content. Interview competente specialisten en leiders om bijvoorbeeld een hoogstaand artikel te creëren en dit materiaal te kunnen hergebruiken voor terugkerende berichten binnen een serie.
Kies allereerst een aantal brandende, open vragen waar jouw publiek zich graag in wil verdiepen. Stuur vervolgens uitnodigingen, bijvoorbeeld per e-mail, naar experts en influencers die je hierover wilt interviewen. De reeks met berichten die hieruit ontstaat wordt 100% informatief en interessant als er verschillende meningen worden gepresenteerd.
Merk op dat er nog een type series geschikt zijn voor hergebruik. Je kunt soortgelijke berichten maken op basis van een aantal tips en hacks binnen je niche. Vul deze steeds aan met een opvallend design framework en publiceer de serie op regelmatige basis.
Het wordt aanbevolen om te beginnen met series van deskundigen, omdat deze meer mediabereik krijgen. Maak vervolgens meer series met berichten als je publiek deze aanpak leuk lijkt te vinden.
8 – Gebruik door gebruikers gegenereerde content (UGC) in een bericht
Door gebruikers gecreëerde content is een krachtig marketinginstrument, daar de meeste consumenten recensies en beoordelingen meer geloven dan je eigen statistieken. Verberg door gebruikers gecreëerde content dus niet, maar gebruik deze op sociale media. Eén manier om UGC te delen, is door je publiek de mogelijkheid te bieden een reeks vragen aan je bedrijf te stellen en de antwoorden daarop vervolgens te delen. Bereid de lijst met antwoorden voor en deel deze in de vorm van een bericht of een video (interview).
Vergeet niet dat de communicatie met je publiek op sociale media een zeer goed idee is om het mediabereik te vergroten met een hogere activiteit binnen je profiel. Stel vragen en betrek je publiek bij je organisatie. Organiseer hashtag- en bijvoorbeeld “commentaar wedstrijden” om je volgers actief te houden.
Conclusie
Het hergebruiken van content is geen ingewikkelde taak als je weet hoe je het maximale uit je best presterende content haalt. Je kunt de beste blogartikelen, de artikelen waar je trots op bent, nieuw leven inblazen en zo meer verkeer genereren met pakkende berichten op sociale media. Je YouTube-video’s kunnen worden gepromoot in de vorm van Instagram- en Facebook-teasers. Je X-volgers zullen je nieuwe blogartikelen en software-updates bijhouden met behulp van korte publicaties aangevuld met een actieve link.
Maak podcasts, clips en andere content en hergebruik je inzichten. Vergeet niet dat het hergebruiken van content gaat over een altijd werkende marketingstrategie die nog lange tijd in trek zal blijven. Spreek vandaag nog een nieuw publiek aan en bespaar tijd!
Geef als eerste een reactie