De digitale transformatie van entertainment

Pexels

De digitale transformatie van entertainment is al langere tijd gaande. Toch is de snelheid waarmee dit gebeurt opmerkelijk. We hebben het dan aan de ene kant over platforms en streamingsdiensten zoals YouTube en Netflix en sociale media, zoals Facebook en TikTok, maar ook over online gaming platforms en zelfs online casino’s. Deze voorbeelden bieden waardevolle inzichten in hoe digitale platforms gebruikers aantrekken en behouden.

Van kijken naar meedoen

Traditionele media waren lange tijd passieve vormen van entertainment. De kijker consumeerde eenvoudigweg de aangeboden inhoud. In het huidige digitale landschap is deze dynamiek veranderd. Kijkers zijn nu deelnemers, die (inter)actief kunnen deelnemen aan diverse vormen van entertainment. De grens tussen kijken en deelnemen vervaagt. In plaats van simpelweg naar tv kijken, willen mensen nu interactie. Je kan dan denken aan het liken van video’s op (social media) kanalen, het deelnemen aan live chats tijdens een stream of zelfs het spelen van een live potje poker in een online casino. De betrokkenheid van het publiek lijkt groter dan ooit tevoren.

Data als sleutel tot succes

Een van de belangrijkste lessen die mediaprofessionals kunnen trekken uit de wereld van online entertainment, is het gebruik van data. Platforms zoals Netflix en Spotify zijn meesters in personalisatie door het gebruik van data en algoritmes. Ze analyseren gebruikersgedrag en doen vervolgens gepersonaliseerde aanbevelingen. Dit principe wordt ook op gaming platforms gebruikt, waar spellen worden aanbevolen op basis van eerdere voorkeuren en speelsessies. Online entertainment is vaak specifiek afgestemd op de interesses van de kijker of luisteraar. Hierdoor kan je de betrokkenheid aanzienlijk vergroten en het interesse langer vasthouden.

Kort, maar krachtig

Een andere ontwikkeling die de digitale transformatie met zich mee heeft gebracht, is de populariteit van korte video’s. Denk aan YouTube, maar vooral ook Instagram en TikTok. Het publiek verlangt tegenwoordig naar snelle en makkelijke content. Dit heeft ook gevolgen voor traditionele media. Programma’s zoals het journaal of talkshows zullen rekening moeten houden met het veranderende kijkgedrag. Korte segmenten, die ook snel op social media gedeeld kunnen worden, vergroten de zichtbaarheid en daardoor de relevantie van een programma.

Online veiligheid

Met de komst van online entertainment is tenslotte ook een nieuw vraagstuk ontstaan over veiligheid en verantwoordelijkheid. Gebruikersbescherming is cruciaal en veilige diensten en platforms met maatregelen tegen verslaving zijn essentieel. Bovendien is het publiek kwetsbaarder voor criminelen, die online op de loer liggen. Het is daarbij aan de ene kant aan het publiek zelf om zich bewust te zijn van de risico’s van de digitale wereld waarin zij steeds meer consumeren en interageren. Tegelijkertijd is het aan de aanbieders om zorg te dragen voor een veilige omgeving waarin het publiek hun plezier kan hebben.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*