De Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren ook dit jaar weer de Reclamemuziek Top 40 aller tijden. Op vrijdag 27 november wordt de gehele hitlijst uitgezonden op NPO Radio 2 in een speciaal radioprogramma van Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof. In aanloop daarvan vragen we diverse mediamensen naar hun reclamefavorieten. Ditmaal: Ferry Maat.
1. Dancin’ Easy – Danny Williams (Martini)
2. I’d Like To Buy The World A Coke – Hilltop Singers (Coca Cola)
3. Vakmanschap is meesterschap – Clous van Mechelen (Grolsch)
Ferry Maat: ‘Begin jaren 70 kwam er zelfs een lp uit met versies in verschillende stijlen. Die werd ‘LP van de week’ bij ons op Radio Noordzee. We draaiden de commercial toch al veel, dus maakten we als dj’s een deal. Er was nooit iets te zuipen in de studio; ineens hobbelde er een vrachtwagen volgeladen met kratten pils over de keitjes van De Hofstede Oud-Bussem. Het kantoorpersoneel stond met open mond voor de ramen te kijken/
4. Unox tune – Hermine Deurlo (Unox)
5. La Colegiala – Rodolfo (Nescafé)
Ferry Maat: ‘Het originele nummer is van de Columbiaanse artiest Rodolfo maar het arrangement voor Nescafé is gedaan door reclameman Ilja Gort, die later bekend werd door zijn wijnen.‘
We vroegen ook aan Ferry Maat wat volgens hem de kracht van goede reclamemuziek is. ‘De kracht van muziek bij commercials is dat het liedje onmiddellijk beeld, of nog beter een logo, oproept. Het ideaal van de producent is dat het blijft hangen’, aldus Maat.
Ferry Maat is bekend als de man achter het legendarische radioprogramma en tegenwoordig online station ‘Soulshow’, maar is van huis uit componist. Hij heeft in het verleden vaak de audio vormgeving van radio- en tv-stations gemaakt. Daarnaast was hij vaak verantwoordelijk voor de compositie van jinglepakketten, radio en tv-commercials. Hij kijkt kritisch naar reclamemuziek, waarin bekende hits gebruikt worden.
Ferry Maat: ‘Veel commercials maken gebruik van bestaande (oude) hits. Mijn voorkeur gaat uit naar opdrachtmuziek. Een hit misbruiken is geen kunst aan, het heeft vaak te maken met de wil van de opdrachtgever om snel te scoren via een bekend deuntje, of creatieve armoede en gemakzucht van de creatieven….. Ik ga voor het origineel’
Dit stond vorig jaar ook al op spreekbuis.
Ik vind het wat vreemd dat dit op radio 2 wordt uitgezonden, De commercie druipt er van af.