‘De nieuwe NPO apps: leuk geprobeerd, maar nuttig?’

We leven in interessante tijden. Radio 1 belt me net om te vragen wat er beter kan aan Radio 1. Ik zeg er zou veel meer ruimte voor levensbeschouwing en filosofie gemaakt moet worden. De programma’s die bij Radio 5 geschrapt werden meteen terug on-air op 1. Zeg ik dat omdat ik zelf in een midlife crisis zit (ben 44 en een half, precies de gemiddelde midlife leeftijd) en omdat ik zelf naarstig op zoek ben naar duiding en zingeving over het leven of is het ook echt nodig in bredere zin? Misschien wel, maar het is toch ook mijn publieke omroep? En ben heus niet de enige.

Feit blijft dat de podcasts die ik nu bijna 10 jaar maak over het onderwerp een gat opvullen dat de NPO achterlaat, gezien de nog steeds stijgende luisteraantallen en de bedankjes die Paul Smit (cabaretier, filosoof) en ik ontvangen over onze podcast ‘Praten over Bewustzijn’.

Sinds een aantal weken is het mogelijk om ook via Spotify deze podcast aan te bieden en binnen een week zie je dat met name de podcasts met woorden in de titel als ‘zingeving’, ‘depressie’, ‘burn-out’ en ‘stress’ meteen gezocht, gevonden en goed beluisterd worden. Dit geldt ook voor de andere podcastserie waarin ik in gesprek ga met coaches, schrijvers en sprekers over diezelfde onderwerpen, Leven Zonder Stress. Hierin geef ik mensen een podium die je niet zo snel bij de NPO zult horen, behalve in ‘Man Bijt Hond’ achtige settings of midden in de nacht waar hun verhaal hoogstwaarschijnlijk onderuit gehaald wordt, want we moeten wel journalistiek en dus kritisch blijven..

Het is leuk dat de NPO nu nieuwe apps introduceert waarin je een ‘appje’ kunt sturen naar de presentator en dat een lang gekoesterde wens van velen (terugspoelen naar het begin van een gesprek, programma of item) in vervulling gaat. Chapeau NPO. Maar.. (er is altijd een maar), we leven in een tijd waarin on demand de boventoon voert. Last van een tennisarm? Dan wil ik in de NPO app gewoon kunnen zoeken naar een interview met een arts over deze lastige kwaal. Maak ik me zorgen over m’n spaarcenten en of de euro gaat crashen? Idem. Als een soort Google Audio zou zo’n app perfect kunnen functioneren. Bij BNR nieuwsradio snappen ze dit maar al te goed en hebben ze zelfs spraakherkenningssoftware waarmee je onderwerpen snel kunt terugvinden via hun site. Deze ‘nieuwe’ functies van de NPO apps zijn toch weer een beetje mosterd na de maaltijd. Het kan allemaal nog veel gebruiksvriendelijker. Dit is dan ook de reden waarom Amerikaanse firma’s uiteindelijk de Nederlandse media nog meer gaan domineren: zij snappen het principe van snel de gewenste info of entertainment tevoorschijn krijgen, luisteren of kijken, klaar. Niet wanneer het de media uitkomt, maar wanneer het mij uitkomt.

Een plaatje aanvragen bij de radio, een appje sturen in de hoop dat het voorgelezen wordt, het is allemaal zo hopeloos ouderwets. En getuigt van een arrogantie die anno 2018/2019 echt niet meer gepast is. Het is niet meer zenden en de ontvanger slikt het toch wel. Wij van de media moeten ons eens realiseren dat de tijd van vragen, hopen en wachten voorbij is. We worden steeds meer een dienend medium dat zich niet meer kan veroorloven luisteraars pas te bedienen als het ons uitkomt of past. Zou wat zijn als ik een vraag in Google intyp en maar moet afwachten of er iets mee gebeurt. Zelfde zie je bij de klantenservice van alle grote bedrijven, steeds meer gericht op snelheid, klantvriendelijkheid en gelijkwaardigheid. Geen enkel succesvol bedrijf haalt het anno nu nog in zijn hoofd om zich boven haar klanten te plaatsen, waarom durven we dat bij de Nederlandse Publieke (!) Omroep dan nog wel? Het model is hopeloos verouderd en valt niet op te lossen door het op te leuken met een paar hippe functies. Het hele idee moet op de schop. Veel meer een platform voor informatie, muziek en duiding worden. Een grote bibliotheek waar je snel kennis vandaan kunt halen. Podcasts van hele uitzendingen zijn daarin een eerste stap, maar zoals Radio 1 luisteraar Tim Hagt terecht vraagt via Twitter: waarom kan ik geen losse fragmenten luisteren in jullie app?

Het antwoord van Radio 1: ‘Bedankt voor je wens, we geven het door aan onze programmeurs’.

Wellicht had dit met een simpele brainstormsessie vooraf, waarin de wensen van luisteraars in kaart waren gebracht, al meteen ingezet kunnen worden. Sterker nog, met een beetje logisch nadenken had dit update nummer 1 moeten zijn. Dat appje naar de studio mag je van mij wegbezuinigen daarvoor.. Ik ben er niet om de redactie en presentator een goed gevoel te bezorgen of jullie programma te vullen, jullie zijn er voor mij. Zeker als ik er straks ook nog extra kijk- en luistergeld voor moet gaan betalen.

Patrick Kicken

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*