De sluikreclame van Enzo Knol

Dat de 21-jarige Youtube-ster flink geld aan zijn online video’s weet te verdienen kwam vorige week al aan het licht. Volgens Quote wist hij zo’n €300.000 aan advertentie inkomsten binnen te harken. Knol weet maandelijks zo’n 20 miljoen Youtube views te genereren. Zijn Youtube-kanaal heeft al meer dan een half miljoen abonnees; vooral jongeren. Commerciële en publieke omroepen hebben grote moeite om juist deze doelgroep aan zich te binden. De 21-jarige Assenaar heeft dit echter in iets meer dan een jaar al voor elkaar.

Naast Google advertentie-inkomsten weet Knol ook met andere activiteiten zijn Knol-imperium op te bouwen. Zo kreeg hij onlangs een rol in de tekenfilm De Notenkraak, waarvoor hij de stem van de muis Redline gaat inspreken. Daarnaast heeft hij een ‘Knol power’-kledinglijn gestart. Zijn video’s lijken verder vol met sluikreclame te zitten. Enkele voorbeelden zijn VolkswagenTransavia en Lidl

Puur toeval, ordinaire sluikreclame of slimme native video advertising? Nergens in de video’s wordt de kijker geattendeerd op mogelijke ‘branded content’.

De regels omtrent reclame op televisie zijn duidelijk. Op gebied van online video is dat een stuk minder het geval. Bij de rubriek ‘meest gestelde vragen’ op de website van het Commissariaat van de Media wordt de volgende vraag beantwoord: 
Mijn kinderen kijken steeds vaker naar video’s en films op internet. Bestaat er enige controle op wat daar te zien is?
CvdM: ‘In de Mediawet staan inderdaad sinds een paar jaar regels voor online video’s of, in officiële termen: commerciële mediadiensten op aanvraag. De regels gelden voor bijvoorbeeld online videotheken en aanbieders van uitzending-gemist-diensten. Diensten dus die min of meer lijken op televisie. Zij moeten zich bij het Commissariaat aanmelden. Het Commissariaat kan vervolgens controleren of zij zich met hun videoaanbod houden aan de regels op het gebied van reclame, sponsoring en de bescherming van minderjarigen.’. 

Enzo Knol doet boodschappen: 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*